Jag och Carl Fredrik pratade på lunchen om vad som kommer att bli nästa innegrej. 2000-talets har ju utan tvekan varit mode. Modebloggarna har bombarderat hela internet och it-väska efter it-väska har passerat säsongerna. Hollywoodkändisar som Nicole Richie och Lindsay Lohan har blivit kända inte för vad de har presterat utan för vad de har haft på sig när de gått till mataffären.
Musikstilar som blivit stora under 2000talet (ta till exempel den korta men intensiva rave-comebacken) har kretsat runt kläderna istället för musiken. Ja, man skulle nästan kunna säga att musiken bara var en ursäkt för att få sätta på sig neonfärgade t-shirtar och spräckliga leggings.
Nattklubbarna har snarare varit inriktade på sättet att klä sig än vilka djs som spelat. Istället för klubbar nischade på musikstilar har det fokuserats kring maskeradteman och att sticka ut mest utseendemässigt (hej fjäderlösögonfransar och peruker).
Men när trettonåringar i småstäder bloggar om Balenciaga och Heidi Slimane och skriver upp Marc Jacobs-väskor på önskelistan förvandlas modet till något för var och varannan och tappar sin status.
Precis på det sättet som mp3filer och nedladdningar långsamt kvävde den pop- och musikstatus som dominerat nittiotalet. När vem som helst kunde hitta obskyra b-sidor och namedroppa brittiska indieband slutade det vara spännande.
Men vad är då nästa grej?
Först funderade vi på framgång. Pengar. Status. Att folk visste vem man var.
Men det känns svårt att greppa och egentligen är det just det som modet har handlat om. Att ha råd att köpa den dyra designerväskan, att ha vipkort på de ställen där folk är som mest välklädda.
Så vad pekar det mot då? I takt med att folk i överlag faktiskt har pengar att spendera blir konsumtion i sig rätt ointressant.
Och vad är det folk oroar sig för just nu häruppe i västvärlden?
Jo, miljön. Och kanske är det just den som blir nästa statussymbol.
I senaste numret av Elle har de ett tresidigt reportage där en journalist hade provat att inte konsumera något mer än det mest nödvändiga under ett helt år. På mitt jobb har de tagit bort all läsk och allt kolsyrat vatten. Min mamma byter ut sin bil mot en som är mer miljövänlig, H&M startar en underlinje med ekologiska plagg. Basplagg som American Apparel pryder varenda modeblogg, plagg som kan kombineras och användas om och om igen i all evinnerlighet.
Kommer nästa grej bli att vara snäll? Ett statement genom musik, kläder, konsumtion som kommer att innebära att den som bryr sig om framtiden är den som skapar den.
Att istället för att hitta det nya och obskyra i mode och musik, istället välja ut i det som redan finns. I en värld av alldeles för mycket valmöjligheter blir det viktiga att göra få men stora val.
Återigen skapas någon elitistisk tanke som behövs i början av alla trender. Men den här gången handlar det om att sortera ut på ett mer eller mindre omtänksamt och eftertänksamt sätt.
Låter det flummigt? Ja, kanske.
Vad tror ni?