dress every day like you’re going to jimi hendrix’s funderal.






Det här har jag haft på mig idag. Tröjan köpte jag i lördags på en second-handaffär i Marais. Storlek XXL står det men antagligen är den typ xxs för att den är så kort i ärmarna och slutar vid midjan. Vill ha femhundra collegetröjor med tryck i olika färger i vår tack. Fint ju. Kjolen är AA, skorna är Asos och chokerhalsbandet i sammet är från ebay.

Skulle i och för sig inte förvåna om Paris gör så att jag inte har på mig något annat än bylsiga tröjor. Kanske är det extra tydligt för att jag är ensam så mycket om dagarna, men fy vad uttittad och betraktad jag känner mig i den här staden. Till skillnad från New York och Stockholm (även om det finns osköna snubbar där också) där jag ändå upplever mig säker om dagarna och kan ta mig från punkt a till b utan att bli stoppad, känner jag mig hämmad i vad jag kan göra här. Det är inte okej när ens kompis kan säga ”ska du ta tunnelbanan själv? men ha helst inte kort kjol då.”
wtf jag har bara korta kjolar.
Hemskt att man ska vara orolig för att någon ska komma fram och dra i en, bara för att de kan. : ( Inte alltid så himla enkelt att resa själv som tjej, och det är så jäkla tråkigt att det ska vara så. Paris är great annars men asså vissa killar, gå och göm er under en sten seriöst.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
98kommentarer
  • alltså, först: du är en sån babe, gud.

    sen: det där är fan vidrigt. känner mig också ofta otrygg och uttittad av ””sköna snubbar””.
    men <3

    alexandra 2013-03-30 21:30:39 http://rainbowtrout.blogg.se
    Svara
  • Det är så himla dåligt att det är sådär. När jag bodde i Paris blev jag förföljd av män sent på natten längs trånga små gator flera gånger. Varje morgon visslades det och fälldes kommentarer när jag gick förbi en byggarbetsplats nära där jag bodde. Det blev väldigt nedbrytande för mig efter ett tag och jag orkade inte gå hem själv när det blev mörkt. Jag blir så himla ledsen över hur det kan vara så idag. Hur kan vi inte ha kommit längre? En dag såg jag i alla fall en ung fransyska i vippig klänning som var så cool. Ett gäng unga män visslade och stod i vägen för henne när hon skulle gå förbi. Men hon var så rakryggad och kaxig. Hon svor högt åt dem med isklall blick och trängde dig bestämt förbi. Hon tog liksom ingen skit. Jag önskar att jag var lite mer modig och kaxig som hon.

    Micis 2013-03-30 10:26:33 http://www.flickr.com/micis
    Svara
  • Hemskt! Jag bor i Belgien (Gent) och här finns det mycket mera såna idioter som kan börja följa en tjej i ett stor gäng av killar eller vad som helst än i Finland. Och även under dagstid! Grrrr…. Har tänkt att börja träna någon variant av martial arts att känna mig lite säkrare i alla fall.

    Jonna 2013-03-29 09:43:30
    Svara
  • KRAM!

    Kom tjejer, nu går vi på kick-boxing och köper pepparspray!

    FrånenAnnatillenAnnan 2013-03-28 20:28:06
    Svara
  • Anna: Så himla bra sagt. Skickar tusentals kramar. <3

    Lisa m 2013-03-28 19:12:16
    Svara
  • Alltså. Nej. Det handlar inte om VAD man har på sig. Det handlar om att de känner av att du inte känner dig 100% trygg. Varför tror ni att de hellre går på unga tjejer/turister/alkoholpåverkade? För att de utstrålar en otrygghet.
    Och är du inte 100% trygg så bör du inte sätta dig i en situation där det finns fler creeps än vanligt. Ex: I ny stad på tunnelbanan på natten; alkoholpåverkad ensam i din hemstad; alkoholpåverkad ensam tjej på hemmafest; osv, osv.
    Och för allt i världen tjejer, ni måste sluta ha attityden att ”mnäääh jag ska kunna göra vad jag vill trots att jag är tjej, händer det nåt hemskt så får det väl göra det”. VÄRLDEN SER INTE UT SÅ. Män blir inte ens fällda för våldtäkt när det finns DNA-bevis. Ta hand om er själva INNAN nåt hemskt händer, det är inte kul att sitta där sen och ångra att man inte gjorde allt man kunde för att skydda sig.
    /En tjej som blev våldtagen, trots jeans, heltäckande tröja och uppsatt hår.

    Anna 2013-03-28 16:56:06
    Svara
  • ”Paris är great annars men asså vissa killar, gå och göm er under en sten seriöst.”

    GUUURL, PREACH! o/

    Jane 2013-03-28 13:21:48
    Svara
  • var i paris från och till i ungefär 3 år, ibland under längre perioder, och fick vara med om massa skit jag med.

    det gick så långt att jag inte vågade ha mitt hår utsläppt (långt blont). en gång stod liksom en kille och onanerade mitt på ett torg när han tittade på mig. det absolut äckligaste som hänt mig.

    hanna 2013-03-28 13:06:54
    Svara
  • I grund och botten ska man kunna klä sig som man vill utan att bli antastad eller ses som en hora. Men sen måste man för sin egen säkerhet pejla av vart man kan åka i världen och vad man kan ha på sig.

    Några bekanta åkte till Egypten på semester och jag undrade faktiskt vad i helvete de gjorde där. De blev spottade efter och till och med jagade av en man på kamel. Helt bisarrt. Min man som är politiskt insatt tyckte inte de var särskilt smarta som åkte dit.

    Varför är det så få tjejer/kvinnor som vet hur kvinnosynen ser ut i ex. alla länder i Afrika, i Indien, i Thailand och andra sydostasiatiska länder, i mellanöstern (där vet åtminstone de flesta hur kvinnosynen ser ut) plus en massa andra länder?
    I Thailand ex. är kvinnan lägre ansedd än mannen och mellan 75 och 95 % av männen går till prostituerade. Då är Thailand ändå inte bland de värsta länderna i världen direkt.

    Västerländska kvinnor ses som horor i många länder runt om i världen. Det är inte ok och extremt upprörande men om man vet detta måste man vara försiktig för risken är stor att råka illa ut. Bojkotta åtminstone de värsta platserna.

    Angående Marocko så har jag vänner därifrån och de pratar också om den dåliga kvinnosynen där.

    Hanna 2013-03-28 11:24:58
    Svara
  • Jao, har varit med om samma saker när jag och min bästa vän varit där några gånger. 🙁
    De stirrar öppet, följer efter en(?!) och är väldigt duktiga på att skrika efter en så att man verkligen känner sig som ett objekt. Tafs i tunnelbanan är ju väldigt vanligt också.
    Det är definitivt det allra sämsta med Paris. Nog det enda dåliga jag kan komma på.

    Emelina 2013-03-28 08:11:49 http://catpuzzles.blogspot.com/
    Svara
  • Fast alltså det är inget mer eller mindre classy med att ha en kort eller lång kjol. Eller med att visa massor av hud eller ingen alls. Vad som är classy är väl att kunna låta folk vara, oavsett hur man klär sig. Och ja, den förväntningen tycker ja vi kan ha på alla människor i hela världen oavsett vilken kultur de kommer ifrån. Precis som vi ska skita i ifall någon inte har klassiskt svenska kläder på gatan här utan vill klä sig i jaa…typ burka? Skulle de vara och då att inte bete sig bra, bara för att det inte är ”vår sed” att ha heltäckande? Nej precis. Det spelar igen roll vilken jävla kultur man anser sig tillhöra det är inte okej ändå. Ens kultur är aldrig en ursäkt.

    Tove 2013-03-27 23:19:37
    Svara
  • Ett sista inlägg från mig: Hanna Hellquist beskriver känslan med Paris så himla bra här: http://www.dn.se/blogg/pa-stan/2011/04/29/hanna-det-var-inte-sa-att-alla-jag-sag-i-ogonen-blev-galna-3537/

    Emilia 2013-03-27 22:49:42
    Svara
  • H: Känner igen mig så oerhört mycket. Bodde där i 14 månader och mötte 3 blottare vid olika tillfällen. En man ställde sig en gång och runkade i tvätteriet en halv meter ifrån mig, jag blev jagad i en gränd vid 3 tillfällen, en man tryckte upp sin penis mot rutan när jag satt och fikade med två kompisar, blev jagad av ett helt gäng killar i montmartre, varje dag när jag skulle ut (i mjukisbyxor eller andra helt osexualiserade kläder sopade män på mig. jag blev antastad i tunnelbanan och på fester. på klubbar pratade killarna (som trodde man inte förstod franska) om hur de skulle få hem en och knulla med en, hur enkelt det skulle bli, en gång på natten kom en snubbe bakifrån och tog mig mellan benen och när jag vände mig om sparkade jag honom och då började han skratta… jag hann även få två olika stalkers under den här tiden, jag blev uselt behandlad på arbetsplatser, män kom i tunnelbanan och viskade i örat på en då och då..och man blev tillsagd att inte säga otrevliga saker till män, för det skulle trigga dem till att göra ännu värre saker med en. Och ja, detta var mina 14 månader i den här jävla romantiska staden.

    Emilia 2013-03-27 22:44:16
    Svara
  • Har också bott i Paris för ett antal år sen och det förstörde mig på många sätt pga att de har NOLL KVINNOSYN där. Staden är så otroligt romantiserad. Tyvärr. spelar ingen roll var man befinner sig, äcklen är överallt. FY.

    Emilia 2013-03-27 22:30:12
    Svara
  • Jag har vart i Paris en gång i mitt liv. Jag önskar att jag kunde säga hur fantastiskt det var och hur coolt det var att stå under eifeltornet, och det var det förstås. Men jag vet exakt vad du pratar om, och även om jag bara var där i 5 dar så kändes som om jag fick äckliga kommentarer så det räcker i 35 år framöver. Det värsta var hur de skrek BITCCHHHHH efter en när man inte stannade upp och pratade med dem. Usch. Nä Frankrike är tyvärr inget för mig. Jag önskade att det var det, för åh den staden är så vacker.. Jag antar att det säkert är annorlunda nu när jag inte är blond längre, utan rödhårig, men vill inte riskera det. Önskar att de kunde lära fransmännen lite respekt mot kvinnor!

    Julia 2013-03-27 21:57:48 http://youcouldcallitfiction.blogspot.com/
    Svara
  • Minou: Jag läste mycket noggrant. Vi kanske bara har olika åsikter då, för jag tycker att man ska få klä sig precis hur man vill utan att bli kränkt. Om någon tar på min rumpa blir jag kränkt – oavsett om jag är i marocko eller västerås. Oavsett om jag bär täckbyxor eller kortkort. Jag tänker inte anpassa mig, för ingen har rätt att ta på någon utan dennes tillåtelse – och det gäller överallt i hela världen.

    Sabina 2013-03-27 21:25:52 http://1990something.wordpress.com
    Svara
  • Om vi ska ta exemplet Marocko så handlar det nog mer om religion och tradition; precis som att man täcker axlarna i en ortodox kyrka. Det är jättefint att kunna uttrycka sig med kläder, men ibland får man bara ta seden dit man kommer; man bär tex inte vitt på ett bröllop av en anledning.

    Nåväl, personligen känner jag mig inte ens bekväm med att visa hud hemma i Västerås MEN det har inget med antastningar att göra utan bara att jag inte vill visa upp min kropp för alla. Och en sak till jag vill poängtera är att jag har ALDRIG blivit så verbalt antastad som när jag hade en kortkort pojkfrisyr! Vissa män kunde inte acceptera att jag hade kort hår men klädde mig kvinnligt och såg det som deras ensak att ”luska ut”min läggning med obehagliga frågor och taskiga attityder.

    Vissa människor är bara idioter. Ibland ifrågasätter jag demokratin…

    Anna 2013-03-27 20:55:31
    Svara
  • Sandra, takk for at du skriver om dette! Jeg bodde i Paris for 1 år siden i (kun) 3 måneder og det ekleste var å ta metroen til skolen i rushtrafikken for da kunne hvem som helt ta meg på rumpa uten at jeg visste hvem jeg skulle kjefte på. :S hvorfor er franskmenn så neandertalere? De burde kommet lenger i den sosiale utviklingen sin enn sånn. Uff . Men ellers er paris <333 og jeg er kjempesjalu.

    Andrea 2013-03-27 20:10:16 http://Www.foreverrryoung.blogspot.com
    Svara
  • Minou: Fast man slipper ju inte trakasserier bara för att man anpassar sin klädstil till stället man är på. Visst, man kanske inte blir lika utsatt om man klär sig mer blygsamt, men det garanterar absolut inte att man får vara ifred för äckliga män. För mig handlar det här inte om ”rätten” att ha på sig kortkort kjol och magtröja i Paris eller Marocko, utan om att kunna gå till jobbet eller från en restaurang som tjej/kvinna utan att behöva känna sig otrygg.

    Cassiopeia 2013-03-27 19:59:19
    Svara

  • Minou – berätta om Paris’ sammanhang isåfall.

    sandra 2013-03-27 19:37:29
    Svara
  • Sabina: Nu har du helt missuppfattat. Det är verkligen ingen som försvarar såna män och sexuella trakasserier här. Läs ordentligt.
    Det jag och de andra säger är att man ska tänka efter lite på sammanhanget man är i. Inte bara hävda att man alltid ska få göra som man vill, annars blir man kränkt.

    Minou 2013-03-27 19:27:56
    Svara
  • Minou: Vadå självcentrerad?? Jag förstår inte hur du (och Emmy där uppe i kommentarsfältet) kan försvara dessa vidriga män och deras outhärdliga beteende. Det handlar verkligen inte om att ”världen ska anpassa sig efter hur jag tycker”, det handlar om att tafsa på någon ÄR sexuella trakasserier. Hur kan du försvara det?? Jag förstår inte. Blir så ledsen. Sexuella trakasserier är aldrig okej. Inte någonstans. Såg en bild på instagram: ”Why am I dressed like a slut? Why are you thinking like a rapist?” För så är det ju verkligen. Det är ju dom det är fel på, att någon tar på min rumpa på tunnelbanan är aldrig aldrig aldrig mitt fel.

    Sabina 2013-03-27 19:18:28 http://1990something.wordpress.com
    Svara
  • Jennika: Du låter väldigt jag-jag-jag-och självcentrerad.Både du och Sandra ingår i ett samhälle och en kultur och måste samverka med det. Allt kretsar inte kring era spegelbilder.
    Du känner väl inte till det, men Marocko har alltså en helt annan kultur och andra traditioner och värderingar än Göteborg. Sandra kan säkert trippa runt som vanligt där utan att det händer något farligt, men att bli uttittad får hon räkna med.
    Det är omoget och barnsligt att kräva att hela världen ska anpassa sig på det sättet du uttrycker.

    Minou 2013-03-27 18:38:25
    Svara
  • kombinationen blond och flickiga kläder verkar tända fransmännen, känner igen det där från tiden jag bodde i Paris… -.-

    jessica Marcheline 2013-03-27 18:25:57 http://xomarcheline.blogg.se/
    Svara
  • Minou: Jag tycker absolut inte att man ska ha hemskt korta kjolar eller klänningar över huvud taget eftersom det händer tillräckligt i det trasiga samhälle som vi lever i. Det är väl klart att man ska få klä sig som man vill och göra precis som man vill men man kanske borde tänka till lite också.

    Lisa m 2013-03-27 17:19:07
    Svara
  • Minou: Precis som fransmännen och alla andra i den här världen bör Marockanerna respektera om Sandra väljer att ha kort kjol på sig. Det spelar ingen roll vart man åker. Jag har rätten att klä mig hur jag vill, vare sig jag är i Göteborg, Paris, New York eller Marocko.
    Det är en självklarhet. Vilken konstig fråga.

    jennika 2013-03-27 16:25:54
    Svara
  • Fick ett bra tips en gång: när någon visslar och har sig, gör en JÄTTEful grimas. Gör dig så ful som möjligt för ett ögonblick och gå sen bara därifrån. Jätteroligt, männen blir chockade och det sätter de på plats.

    Kram på dig!

    erica 2013-03-27 15:44:08
    Svara
  • Men fyfan att det ska vara så! Collegetröja och kjol är ju annars typ världens bästa outfit, älskar det du har på dig på bilderna!

    Ida 2013-03-27 15:29:07 http://idasivertsson.blogg.se
    Svara
  • Jag har också upplevt det. Jag gick i skolan i paris ett halvår, och våra lärare sa till oss att inte ha på oss shorts eller kjolar på tunnelbanna. Jag tänkte FUCK DETDÄR JAG KLÄR MIG EXAKT SOM JAG VILL men efter xxx antal tafsningar pallar man inte. Så jag sate på mig jeans fast det var jättevarmt i september.

    Hanna 2013-03-27 15:09:48
    Svara
  • Om jag förstår rätt av Instagram har du nu åkt till Marocko. Tycker du och alla andra här att det är givet att ha jättekort kjol och magtrörjor där också? Att marockanerna borde anpassa sig efter svenska turister?

    Minou 2013-03-27 15:08:54
    Svara
  • Känner igen det där från då jag varit i Paris, finns en del riktiga douchebags där, men också en del jättehärliga pojkar, precis som i sthlm egentligen. Efter flertalet besök på nattklubbar i Paris, fick jag dock uppfattningen att kvinnosynen allmänt är lägre där än i Sverige. Det äckligaste jag upplevt var en kille som bokstavligen gick fram till en tjej han aldrig pratat med, tryckte upp handen mellan benen på henne och försökte hångla upp henne. Paris och Frankrike är fina på många sätt, men den typen av människosyn är inte okej.

    Mia 2013-03-27 14:53:20 http://miassenda.blogspot.se
    Svara
  • Mary: Kulturkrock!

    Sofia - Londonbloggen 2013-03-27 13:09:52 http://londonsvenskar.com/sofiacapel
    Svara
  • Se filmen ”Femme de la rue” av Sofie Peeters. Den handlar om Bryssel, men läget lär vara det samma i Paris: Man kan inte går i kjol utan att bli antastad på något sätt. Det betyder inte att majoriteten av män skulle tycka att det är okej, eller att kvinnosynen i allmänhet skulle tillåta det. Det är tyvärr idioterna som är högljuddast.

    Elisa 2013-03-27 12:45:37
    Svara
  • Läser och läser ur kommentarerna, och jag väntar på någon som kan berätta varför det är så? Är fransmännen uppfostrade att bete sig så mot kvinnor? Tror de att det är smickrande eller är det verkligen för att nedvärdera kvinnan? Är kvinnor allmän rätt i Frankrike?

    Mary 2013-03-27 11:51:48
    Svara
  • Det är viktigt att du skriver om detta eftersom många unga tjejer har en dröm om att bo i Paris/Frankrike och inte vet hur kvinnosynen kan se ut. Jättetråkigt att det är på det viset och att du ska bli begränsad i den du är!

    Det ”komiska” är att Frankrike är emot slöjor men ändå tvingar de indirekt kvinnor att täcka sig så att de ska få vara ifred för mäns blickar och kommentarer.

    Jag tycker egentligen inte att en tjej/kvinna ska behöva anpassa sig men samtidigt är kvinnosynen för jävlig i större delen av världen (många har för dålig koll på detta!). Detta gör mig så otroligt förbannad och det är mycket arbete och många år kvar för att detta ska förbättras.

    Jag har dock erfarenhet av kss, kss, kss från Sverige också och det var ett gäng byggarbetare. Inte kul alls och jag var inte särskilt gammal. Jag har många otrevliga erfarenheter i bagaget från enbart Sverige, från män av alla klasser och ursprung, men har aldrig råkat riktigt illa ut. Jag är mer försiktig nu och mindre naiv men har också bestämt mig för att bli expert på kvinnofrågor och arbeta mot den dåliga kvinnosynen (därav den långa kommentaren här :).

    Hanna 2013-03-27 11:29:31
    Svara
  • Vidrigt med sådana kommentarer som Astors.

    Hatar att det ska vara ett straff att vara född till kvinna i denna värld

    Maria 2013-03-27 10:55:04
    Svara
  • Så himla vidrigt! Var i Paris för ca 2 år sen med en kompis och en tjej som bodde där och varje gång vi kom ut på gatan klädde gubbarna som satt på fiket nedanför av oss med blicken och visslade. En annan vidrig grej killarna och männen håller på med, höll på då, säkert fortfarande men hoppas inte det är att de gör ett ljud med munnen när man kommer emot dem på gatan eller precis när de går förbi.
    Har aldrig känt mig så förnedrad av killar i hela mitt liv när men inte ens kan gå från a till b utan att de ska fråga vart man ska, vad man heter, varför man inte vill stanna och prata etc. Vider!

    Farzaneh 2013-03-27 10:47:34
    Svara
  • Roligt sammanträffande att jag igår diskuterade just det här med några kompisar i staden jag bor (sydvästra Frankrike). Någon visade mig den här hemsidan, http://payetashnek.tumblr.com ”pay ta shnek”. Innehåller en massa saker tjejer får höra på gatan.

    Sofie 2013-03-27 10:35:11
    Svara
  • Blandt skandinaviske piger i Paris gaar de der rygter som en steppebrand… Og derudover at man helst skal undgaa Belleville, Menilmontant og Montmartre…
    Jeg har aldrig oplevet noget ubehageligt i Paris, og jeg foeler mig mere sikker her, end jeg goer paa Koebenhavnerforstadsstien paa vej hjem til min mor om natten.
    Det hjaelper maaske paa det at jeg aldrig har ladet mig skraemme, og at jeg derfor ikke ligner en stakkels fortvivlet au pair pige, der forventer at alle maend der kikker paa hende, noedvendigvis ogsaa vil voldtage hende.
    Men ja selvfoelgelig proever jeg altid at gaa ind i den metrokupé, der er flest mennesker i om natten (fordi det ogsaa er sjovere at have flere folk at kikke paa), og jeg sidder ikke og skriver sms’er paa min splinternye iPhone midt i metroen eller paa gaden.
    Velkommen til Paris

    anna 2013-03-27 09:53:54
    Svara
  • Så hemskt att du inte kan gå klädd som du vill. Jag har alltid sett Paris som en kjolarnas och klänningarnas stad. Inte trevligt att det inte är så.
    Du var otroligt fin för övrigt.

    Christina 2013-03-27 09:50:56 http://jinxedchrissie.blogspot.no
    Svara
  • ÅH fy. Jag vet precis vad du menar. Är själv en frekvent användare av kjolar modell kortare och vet hur det känns. Även om Stockholm som jag bor i är rätt förskonat från otrevliga typer som tycker sig ha rätten till ditt och datt så är det klart att man känner av det ibland. Kan tänka mig att det ännu extremare i Frankrike. Det är för sjutton helt Oacceptabelt att man ens ska behöva tänka ”kan jag ha på mig det här?” bara för att undvika blickar/kommentarer/tafsningar. Usch.

    Så sluta inte att ha kjol – du passar så himla bra i det och det är fasiken vår och alla tjejers rätt att gå klädda HUR VI VILL!

    Emma 2013-03-27 09:46:46
    Svara
  • Jeg bodde i Paris i fire måneder i 2011, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg opplevde aldri noe ubehagelig, men franske menn er veldig direkte og kan stoppe deg på gata for å spørre om du vil bli med han hjem. TIl gjengjeld så tåler de å få et nei.

    Jeg syns ikke du bør være redd for å kjøre metro, det eneste man bør være litt ops på når man bruker skjørt/kjole er hvis metroen er kjempe full så man er nødt til å stå tettt i tett. Da kan det være en frekkas sniker en hånd opp under skjørtet ditt…

    Hvis du opplever noe ubehaglig så får du bare si ifra om det.

    Josefine 2013-03-27 08:46:51
    Svara
  • fördjävlgt. det handlar inte om att ta seden dit man kommer, utan att bli respekterad för den man är. oavsett röda läppar och kort kjol. diskuterar än idag med min spanska pappa att jag ska få gå klädd hur vill, utan att höra att jag är en hora. nyc är lugnt, förutom i puerto rico hoodsen där det pssssas as usual, q te vaga a tu mujer, svarar jag. sandra låt dig inte bräckas, ignorera mindre och fräs till. tiens-toi tranquille, mec!

    judy in brkln 2013-03-27 04:37:03
    Svara
  • Upplevde också det i Paris, men var mest runt med min pojkvän och det gjorde ju saken lite bättre. Men fortfarande även med han vid min sida så kunde det bli jävligt obehaglig stämning.

    Prag är däremot den staden som har varit värst på den punkten för mig. Så många gånger som män ropade, visslade, stannade mig mitt på gatan, drog i mitt hår på bussen (!) och en massa annat. Alltså var inte rädd på det sättet men det blir ju obehagligt efter ett tag.. Vågade aldrig gå någonstans ensam där utan hade alltid vänner med mig, men även då hände det..

    Däremot måste jag erkänna att Göteborg, där jag bor nu, kan vara rätt jävligt också, framförallt på sommaren. Folk skriker efter en på gatan och håller på att äckla sig. Är alltid rädd för att gå ensam hem här också på nätterna.

    Motpoler 2013-03-27 02:40:17 http://motpoler.blogg.se
    Svara
  • Hatar sant. Blev forfoljd i Paris ett par ganger jag med. Jag forstar mig inte pa mans mentalitet .

    Johanna 2013-03-27 02:17:17
    Svara
  • Stundtals alltså, inte alltid. Men lite för ofta.

    Sun 2013-03-27 01:51:57
    Svara
  • Känner exakt samma sak. Och hatar att jag behöver säga detta, men att resa ensam som tjej är verkligen en plåga.

    Sun 2013-03-27 01:50:40
    Svara
  • jag har aldrig blivit så antastad och påhoppad som när jag bodde i paris 🙁

    jag bodde där i två och ett halft år och pluggade. nu bor jag i new york och det är inga problem som helst. (ok ibland får man blickar, men aldrig har någon rört mig).

    i paris taffsade killar på mig flertal gånger, följde efter mig, försökte dra mig undan på klubbar. en gång blev jag påhoppad när jag gick hem en kväll. när jag skrek och puttade undan honom började han skratta.

    jag blev så skärrad av allt det som hände där borta att det är svårt att se paris för den fina staden det är. det känns dumt, för det är inte som att jag blivit våldtagen eller så, så man vill inte vara nån slags drama queen. andra har haft det mycket värre såklart. men när så många mindre saker händer på rad, ackumuleras det. det är inte roligt att behöva planera i detalj hur man ska klä sig för att fortfarande vara uppklädd när man går ut men samtidigt när man åker hem inte behöva oroa sig över något. jag brukade ha på mig en massa kläder, åka metron, byta kläder hos en kompis. och sen ta en taxi tillsammans

    du MÅSTE vara försiktig där borta, dem har ingen respekt för kvinnor och kan inte hålla avstånd där borta

    H 2013-03-27 00:45:12
    Svara
  • fy vad hemskt!! så ska aldrig någon känna fy fy fyy

    Gabby 2013-03-26 23:55:58 http://iforgot.blogg.se/
    Svara
  • åh fin outfit. dör nu i princip. ska leta mig en liknande!
    och du är bäst.

    cecilia 2013-03-26 23:35:57
    Svara
  • Men Emmyh herregud detta ÄR ett stort problem. Visst, de är kanske inte vana att se andra sorts klädstilar som visar mer eller mindre kroppsdelar men de är fortfarande vuxna män och inte djur. de borde veta att bara för något ser annorlunda, lockande, snyggt ut eller vad det nu är så har dom INGEN rätt att göra något som får någon annan att känna sig obekväm. Det är kommentarer som dina som uppmuntrar hela ”boys will boys” grejen, som ger killar rätt att vara helt dumma i huvudet och få tjejer känna sig otrygga bara för att de är killar och ”stackarna vet inget bättre när de ser en snygg tjej”

    och nej de flesta tjejer klär sig inte för andra killar och även om någon gör det så är det INTE för att de vill ha någon läskig gubbe som tafsar på en utan tillstånd.

    Maria 2013-03-26 23:34:15 http://www.simplyreset.tumblr.com
    Svara
  • Är i shock! Trodde att Paris var typ fucktown-Europe och att alla gick runt och var småporriga hela tiden och därför inte brydde sig om vad folk hade på sig (eller inte hade på sig). Jag måste nog omvärdera min syn på Frankrike som erotikens högborg om en magtröja är uppseendeväckande där… Kanske styra kosan till Rom istället?

    Haha, btw, ni som rapporterar om ”Oh la la” och pussljud; testa en vecka i Serbien, där gör grabbarna samma ljud som man gör när man lockar på en katt ”ksss kssss”. DET är vägen till en kvinnas pantyline!

    Anna 2013-03-26 23:30:09
    Svara
  • Alltså hahahhahah Emmyh du är ironisk va? Eller? ”Då Vill man nog trots allt ha killarnas uppmärksamhet”… Eh? Att folk inte är ”vana” vid ”avklädda” tjejer är väl fan inte anledning nog att bete sig som slemmiga idioter?!!
    Men ja, det är sant att folk klär sig mer konservativt i Frankrike, jag bodde i Paris en månad bara, och kommer ihåg att jag blev såå förvånad (! ) när jag mot slutet av vistelsen såg en tjej i kortkort kjol! (Hon visade sig sen vara från USA.) Dock råkade jag eller mina vänner aldrig ut för något i tunnelbanan, vi åkte ofta en och en till våra jobb i både fullpackade metrovagnar och bussar utan tafs/blottare/slisk. Det är nog mitt bästa Paristips Sandra, köp ett Navigokort med foto och åk runt, lär känna staden!! Lycka till och stay strong, låt inte slisken ta över din resa!!

    Julia 2013-03-26 23:28:32
    Svara
  • […] vissa bloggare talar till varandra med sina bloggposter. Idag gick jag först in på Niotillfem där Sandra Beijer skrivit om hur utsatt hon känner sig i Paris jämfört med Stockholm och New York. I Paris känner hon sig utstirrad, blir stoppad på gatan av okända män och hon har fått rådet […]

    Slå tillbaka och andra strategier | Livet 2013-03-26 23:22:29 http://itsmyparty.se/sla-tillbaka-och-andra-strategier/
    Svara
  • Men Emmyh, lägg ner. Det är 2013 och vi klär oss hur fan vi vill.

    Sofia - Londonbloggen 2013-03-26 23:12:08 http://londonsvenskar.com/sofiacapel
    Svara
  • Alltså, jag förstår inte problemet. Klär man sig i korta kjolar och visar upp magen vill man nog trots allt ha killarnas uppmärksamhet? Tjejer i Sverige klär sig så att – ursäkta – halva röven syns. Inte alls fint. I Frankrike klär man sig finare, mer stiligt (enligt mig). Klart den manliga delen där inte är så van av att se så pass ”avklädda” 30-åringar. Klart det sänder ut signaler. Ta seden dit du kommer, vet jag =)

    Emmyh 2013-03-26 22:54:08
    Svara
  • Ja, jag vet! Så sjukt egentligen att man inte ska känna sig trygg bara för att man är tjej, ensam och har kjol. Det är ju fan inte okej! Nu blir jag uppretad.
    Men i alla fall så skulle jag vilja be dig om hjälp, Sandra. Jag går i nian och om några månader är det ju niornas bal (jag är ute i god tid, jag vet) men vet du några bra sidor att beställa klänningar från? Har kollat ALLT på asos, och jag vet inte så många andra sidor som är inom europa…. så himla krångligt eftersom jag inte vill se överdådig eller tråkig ut, och inte kan ha axelbandslöst eftersom jag är platt som en jävla planka. Nu känner jag att jag har svurit tillräckligt så tack för mig.

    Sara 2013-03-26 21:53:37
    Svara
  • Det absolut värsta av alla dessa astråkiga berättelser i kommentarsfältet, är att alla beskriver sina strategier för att slippa dessa blickar/utrop/påhopp. I en utopi skulle vi diskutera varför snubbarna gör som de gör och hur ett samhälle skulle kunna bli bättre.

    Antagonisten Sofia 2013-03-26 21:42:20
    Svara
  • blir så illa till mods av ditt inlägg och läsarkommentarerna, jävla män alltså. det ironiska är att detta är samma land som förbjöd muslimska kvinnor att bära burka för att det är ”kvinnoförnedrande”…

    e 2013-03-26 21:42:01
    Svara
  • Jag bodde i Paris ett tag och det var samma sak för mig. Kommentarer på gatan, nyp i rumpan, blottare i metron! URK!!! Jag är verkligen ingen som klär mig utmanande alls, men jag stack väl ut då jag ser väldigt svensk ut (blond, stora blå ögon). Det enda tipset är väl ignorera, ignorera, ignorera. Ingen ögonkontakt och svara aldrig om någon äckelpotta börjar prata med dig.
    Var försiktig när du tar dig hem på kvällen snälla!! Ta taxi, och helst inte själv!

    Nathalie 2013-03-26 21:40:58
    Svara
  • När jag var på skolresa i Paris för ca 10 år, var det samma sak. Jag kommer ihåg när jag och en av mina klasskompisar gick för att möta upp de andra blev vi förföljda av en snubbe, vi bytte trottoarsida och han följde efter, men när vi vände oss om och råglodde på honom gav han till sist upp och gick. Tror i och för sig att han kan ha varit ute efter pengar. Men obehagligt var det som sjutton.

    Anna 2013-03-26 21:17:16
    Svara
  • Men usch vad irriterande. Vissa killar alltså!

    Madeleine 2013-03-26 21:09:36 http://whitemaskgirl.wordpress.com
    Svara
  • hi sandra!

    i’m also a foreigner living in paris.
    here is a blog about french men flirting that i though was right on point http://hipparis.com/2013/03/22/the-parisian-male-charming-or-cheesy/

    i find that the french are very bipolar in their regard to women: they love the female form and enjoy complimenting women (even older women) and will open doors for you and offer to carry your suitcase up metro steps, but then they will also be a bit mysogynistic and reduce you to your female form, while disregard your competence (all because you are a woman, and look how pretty you are and how fragile you look). besides, i can carry my suitcase up stairs by myself, thankyouverymuch

    in any case, the extra attention on the street (from men, and very often other girls; whether married or not) is normal here and definitely not a threat! i’m sure you will assume the ’parisian girl’ attitude mentioned in another comment and just walk to your destination and ignore the living crap out of everyone you pass or see in the metro.

    so hang in there, and hopefully see you around sometime 🙂

    v 2013-03-26 21:00:35
    Svara
  • Jag bodde där i ett halvår och gick gymnasiet. Jag älskar Paris och allt som är bra men kvinnosynen i frankrike är från stenåldern. Det värsta är att man vänjer sig.

    Gabriella 2013-03-26 20:51:39 http://savingmydogforyou.blogspot.com
    Svara
  • Ja men nej, hallå.
    Det där kändes ju inget kul alls, ska till Paris ensam en vecka i sommar och har varit så himla himla taggad på att bara äventyra hela tiden, inte alls tänkt att man kanske måste ta det lugnt/vara försiktig/slingra ifrån efterhängsna män stup i kvarten.

    Är det förresten någon som har tips på mysigt/coolt/billigt vandrarhem någonstans i Paris. Med bra stämning liksom?

    (Och så bra idé med tunnelbanemanifestationen Jennie!!!)

    Eva 2013-03-26 20:37:16
    Svara
  • Hej! TÄnkte bara säga att jag vet precis vad du går igenom, har bott här i snart 5 år, och det var de första åren som var värst, nu har jag lärt mig lite hur man hittar den ”l’atittude parisienne”. Men visst det är sant, här klär man sig inte hursomhelst när man ska hem på kvällen- hur fel det än låter- vet inte hur många nätter jag haft ett par byxor och platta skor med mig i väskan, speciellt på sommaren. Sen beror det mycket på vilka kvarter man hänger i osv.Nu tar jag taxi eller cykel (velib) när jag ska hem, dels för att jag bor så nära de flesta ställen jag går ut på , dels för att jag slipper creeps i metron. Testa velib du med vettja! Man lär känna staden mycket bättre plus att man slipper trängsel och jobbigt folk under jorden. Lycka till!

    Isabel Lindström 2013-03-26 20:32:47 http://isabellindstrom.blogspot.fr/
    Svara
  • jaaaa. bodde ju ett år i södra france och det var precis samma. OH LA LA och pussljud vart man än gick. vidrigt.

    Vicky 2013-03-26 20:28:20 http://vickys.se/
    Svara
  • Jag tycker att ni som bor i Paris och upplevt detta ska träffas och åka tunnelbana tillsammans hela natten, klädda i precis vad ni känner för..! Som en liten manifestation..:)

    Jennie 2013-03-26 20:18:00
    Svara
  • Åh, mer sånt. Eller alltså inte mer med killar som inte kan bete sig som folk så klart, men mer av lite längre bra viktiga texter. Tycker så bra om dem.
    (Vad lyxigt det plötsligt känns att bo i Sverige, här går jag t.o.m själv på natten utan att vara rädd, även om jag vet att det är jäkligt dumt att inte vara mer försiktig än vad jag är. Men orka vara begränsad bara för att man föddes som tjej.)

    g. 2013-03-26 19:54:21
    Svara
  • I’ve had similar experiences when I was in Paris too. I think it’s not just beacuse
    I look different but also a ”stranger” to the people. Especially when I get in the subway,
    people’s heads turn up to check me.

    In NYC no one cares what you wear or how you look but in Paris people are
    more likely to ”observe” foreigners 🙂 I mean not just the boys also the girls as well.
    Maybe it’s better to just walk away and not to look at their faces…

    I hope this problem would be ended someday so people can feel free as they feel
    inside.

    Take care.

    Deniz 2013-03-26 19:52:02 http://photostorms.blogspot.com
    Svara
  • Fan vad trist!

    Meja 2013-03-26 19:40:01 http://mejatillberg.blogspot.com
    Svara
  • Jag blir så fruktansvärt upprörd av din text. För att jag känner igen mig. Varje ord. Hur jag går ut från lägenheten i Paris gator, tänker att jag ska njuta nu av allt fantastiskt finurligt den vackra staden har att ge. Men efter några minuter bland folk kommer känslan, den stela känslan, den stela blicken som jag inte alls vet var jag ska fästa. Ofta blir det marken, och jag hatar det, för jag tycker inte om att titta på gator. Jag har mött mycket fint folk den lilla tiden jag varit här, men jag vågar bannemig inte åka hem själv sen natt. För människorna som kommer fram. Det är så fel, högsta graden av kvinnoförtryck. Att man som kvinna inte kan känna sig helt trygg i det offentliga rummet.

    Hanna 2013-03-26 19:36:28
    Svara
  • Usch då! Heja dig och korta kjolar! inte okej alls att folk beter sig så :(. Folk brukar säga till mig ”men är du ute på promenad? i stockholm? själv?” . Jag kanske är lite naiv, eller så tänker jag att jag är lång och stark och har spray. vad kan de göra liksom?. haha.

    Kram på dig!

    Aurora 2013-03-26 19:26:03 http://fintochsvagt.blogg.se
    Svara
  • Jag vet har bott här 8 månader nu och i början var det för jävligt. Gick runt hela vintern med halsduken över huvudet för man inte skulle se mitt hår, speciellt när det blev sent. Men det är inte okej. Hatar det med den här staden att vissa av männen beter sig som äckliga svin. Dock blir det faktiskt bättre. Gissar på att det har att göra med att man inte ser lika förvirrad ut längre och så. Dock har jag korta kjolar nästan hela tiden jag med. Jobbar på American Apparel för guds skull då får man skita i äckliga gubbar!

    Alma 2013-03-26 19:24:26
    Svara
  • Åå Sandra vad tråkigt!! Jag tänkte väl att du också skulle inse detta så småningom… Paris (och Frankrike) är helt hemskt i det avseendet…. det är som att männen tror att de äger din tid, din kropp, din gata… som att du går på gatan för att de ska se dig… helt sjukt. Nu förstår du väl också varför fransyskor är en aning speciella också – de lever ett hårt liv, enligt mig!! Var försiktig! Min slutsats är väl att de korta kjolarna i längden inte är värda att bära i längden…. Trist men sant.

    Cathrine 2013-03-26 19:17:29
    Svara
  • Men vad trött man blir… Jag bodde i Kairo ett tag och det var samma sak där, rätt många äcklon alltså (men också en massa snälla främlingar som kom fram och hjälpte en om man såg bortkommen ut <3). Jag ser fortfarande arg ut när jag går på stan ensam, eftersom jag vande mig vid att bli (mer) trakasserad om jag råkade gå och småle för mig själv eller möta någon mans blick. Jag tror att det bästa sättet att hantera det är att välja sina strider – att ignorera dem som "bara" säger saker eller visslar, men bli fly förbannad och skrika utav bara helvete på dem som tafsar eller följer efter en.

    Cassiopeia 2013-03-26 19:13:27
    Svara
  • Funeral istället för funderal, Sandra.

    Ingrid 2013-03-26 19:04:46
    Svara
  • PS. Jule, nr.15 kan du länka Ninas text? Jag har letat förgäves och hittar den inte 🙁

    Jenny 2013-03-26 19:01:43 http://www.mylittlej.blogg.se
    Svara
  • Oh, I wrote about 93049 word about this subject but
    then I’ve noticed that it couldn’t be sent because of the link :/

    It’s the same everywhere almost, good luck.

    deniz 2013-03-26 18:55:22 http://photostorms.blogspot.com
    Svara
  • Fyfan vad äckligt! Usch vad ledsen jag blir när jag hör att du måste/förväntas begränsa dig för att snubbar tar sig rätten till andra… 🙁 Håller dock inte med Astor, klipp till om du känner att du behöver! Verkligen! Det är jätteviktigt att våga sätta gränsen när en känner sig obekväm med något och att alltid komma ihåg att det är mer värt att visa sitt egenvärde och puckla till något äckel än att riskera att bli anmäld! Vad är oddsen för att han skulle anmäla liksom?
    Om du är i en pressad situation så är det bra att skrika ”NEJ!”, både för att 1. det är tydligt för personen som utsätter dig för något 2. folk kan höra 3. det pumpar igång adrenalinet när du skriker riktigt högt och då får du kraften att kanske slå eller springa därifrån (och riskerar inte att bli förstenad som en kan bli under pressade situationer).
    U go girl, hoppas du har det jättebra i Paris! Det förtjänar du!
    Kram
    håller på att utbilda mig i instruktör i Feministiskt Självförsvar

    LN 2013-03-26 18:52:50
    Svara
  • Jag blir så hemskt ledsen av att läsa det här. Jag har aldrig någonsin varit i Frankrike men jag kommer så himla väl ihåg vad min lärare i franska berättade för mig när jag gick på högstadiet. Hon hade inte mycket gott att säga om de franska invånarna och hon var ändå en gammal och stilfull dam. I Italien har jag varit hemskt många gånger däremot och de verkar behandla kvinnor på ett annat sätt men det finns svinaktiga män där också förstås. Jag ser typiskt svensk ut med blont hår och blå ögon men det var aldrig någon italiensk man som visslade och gjorde närmanden förutom att jag blev uppvaktad när jag badade och solade bara för att min hårfärg var fascinerande för dem.

    Men det är något speciellt med de där fransmännen. Men finaste du försök att vara rädd om dig och se dig för och ta hand om dig så gott det bara går. Jag hoppas det går bra för dig i Paris trots allt och trots de där elakingarna. <3

    Lisa m 2013-03-26 18:44:34
    Svara
  • Åh fysatan! Känner igen mig, när jag gick på Paris gator kände jag mig ofta illa till mods, och det TROTS att jag gick med min 1.80 m långa pappa, en mamma, en liten syster och min tonåriga lillebrorsa. Så sorgligt. Och så jävla vidrigt att man inte ska få ha på sig det man vill. Ta hand om dig för guds skull <3

    Sabina 2013-03-26 18:44:32 http://1990something.wordpress.com
    Svara
  • Jag har också en kjol som jag använder väldigt ofta, och den är ganska kort kanske. Men det är inte därför jag har den. Den är fin, det är därför. Bland annat längden är fin i sig, inte för att den ”visar ben” eller vad det nu är frågan om. Det är nog bra att visa att det inte är okej genom att fortsätta klä sig som man vill. Vi ska visa dooom, ja vi ska visa dom! Min hjärna brinner av hat, av hat (Attentat – Unga & många).

    Jenny 2013-03-26 18:43:06 http://www.mylittlej.blogg.se
    Svara
  • jag är på riktigt kär i dina skor. herregud…
    men angående vissa män: älskade inlägget din kompis Nina skrev om det. tyckte att det var så himla ”to the point”. att där finns fortfarande män som tror att vi vill höra dem vissla och ropa och sånt… ibland tror man ju inte riktigt att det är redan 2013!

    jule 2013-03-26 18:09:24 http://andnoplanb.blogspot.com
    Svara
  • Känner igen kss kss ljudet från mitt år i södra Franrike, höll fan på att bli tokig. När jag gick kvällspromenader själv brukade jag klä mig i stora militärbyxor, munkjacka och keps, helst luvan över kepsen också, då slapp jag att bli pratad till som en katt. Sjukt ändå.

    Jennie 2013-03-26 18:07:22
    Svara
  • Frankrike är dåligt på det sättet. Bor själv där nu, fast i en mindre stad. Det jag hatar mest är när äckel lockar på en som en liten katt, typ ”kss kss kss”. Vad fan tror dom? Att man ska komma springandes och bara ”jaaa, klart jag blev intresserad nu”.
    I helgen var jag på en klubb och nån började ta på mitt hår massor (är blond och ser överlag väldigt svensk ut). Blev skitsur och rev honom i ansiktet. Inte så moget kanske, men jag blir så arg. Ibland sätter jag min ring på ringfingret istället och låtsas att jag är förlovad, men inte ens det hjälper alltid. ”Det gör inget”, kan man få tillbaka då. Blir galen.
    Man får försöka ignorera så mycket som möjligt men ändå tydligt markera att vissa beteenden inte är okej.
    Jag har varit mycket i Frankrike och jag tycker att det har blivit bättre faktiskt. Men det ska bli skönt att komma tillbaka till Sverige.

    Tilda 2013-03-26 17:59:11
    Svara
  • Även jag har bott i Paris i flera år och känner igen det där. Det handlar inte om korta kjolar eller ej, ofta är det bara för att man är ung, snygg/söt eller bara råkar finnas där. Förstår du språket så kommer du efter ett tag att märka att det är s.k komplimanger (ja, alltså, de menar på att det är komplimanger, och det har hänt att ). Det här är omoget beteende och 99% ofarligt, så orolig behöver du inte vara även om jag försår att det känns så. Mina tips är i alla fall: noll ögonkontakt, stanna inte upp och börja prata eller så, med andra ord: låtsas som om det regnar. De existerar inte, punkt. Är det något rikspucko som mot all förmodan insisterar så markera tydligt med ett nej. Till skillnad från Stockholm så tvekar inte (allt som oftast) fransmän att hjälpa en människa i nöd.
    Just nu är du ny i stan och osäker, och det märks säkert. Men det kommer att försvinna och ju längre tiden går desto mer säker kommer du att känna dig. Lycka till!

    Le Kitchen Bloggen 2013-03-26 17:41:52 http://www.lekitchenbloggen.com
    Svara
  • jag vet det suger. men tycker att det värsta är alla gamla tanter som kommenterar ogillande på franprix. det är 2013 liksom! fortsätter dock med mina korta kjolar, eftersom jag aldrig är rädd utan bara blir jävligt arg. och ilskan gör att jag tänker att nån måste ju vänja de här frenchisarna vid lite ben. pionjärer!

    h 2013-03-26 17:30:25
    Svara
  • Har också bott i Paris och tyvärr är det en av nackdelarna med att vara utländsk där. Dock lär man sig att hantera det, men som sagt, det borde inte behöva hända. Skillnaden var markant när jag färgade håret brunt btw, vilket är intressant! P.s. Det kanske är en barntröja från början? Hihi

    Marie 2013-03-26 17:16:05
    Svara
  • Passa dig med impulserna bara. Råkar du klippa till någon som tafsar på dig kanske du döms för misshandel och får betala skadestånd (antar att du hört om incidenten i Lund)….

    Ju längre söderut i Europa du vistas desto mer tenderar män att bete sig på mer framfusigt vis. Du ser väldigt ung och späd ut och klär dig därefter. Sådant gets them going. Förhoppningsvis börjar fler parisiskor lätta på kläderna snart så du inte behöver betala för hela stadens testosteronöverskott. Håll ut.

    Astor 2013-03-26 16:57:03
    Svara
  • Visst är det spännande och samtidigt lite märkligt hur platser påverkar en. Ska bli intressant att se hur Paris påverkar dig. Man går ju in som i en viss atmosfär i varje land, i varje stad. Ungefär som när man kommer hem till någon, alla hem har sin energi, sin atmosfär, som påverkar en på olika sätt. Eller så kör du på din linje bara, oavsett. Det kanske slutar med att du påverkar Paris helt enkelt, och fler o fler tjejer där går runt i korta kjolar och magtröjor. Man vet aldrig 🙂

    Maria 2013-03-26 16:48:48
    Svara
  • ja! känner så igen mig. här i stockholm eller nånannanstans i sverige har jag aldrig aldrig blivit stoppad eller ropad efter (har alltid kjol, kortare variant, ofta magtröjor eller så). aldrig heller i london elelr berlin där jag är en del. men i paris! har varit där tre gånger och alla gångerna har det varit svårt att typ gå tre meter utan att nån gubbe ska komma fram och börja snacka, ropa efter en etc… BLIR SÅ JÄVLA FÖRBANNAD.

    nelly 2013-03-26 16:45:02
    Svara
  • Får man lov att bjuda dig på en fika om man råkar befinna sig i samma stad som du och om du har tid över?

    Danni 2013-03-26 16:34:34 http://Calmthefuckdown.blogg.se
    Svara
  • Nej men åh 🙁

    Beata 2013-03-26 16:31:16 http://Www.ringbeata.blogspot.com
    Svara
  • Blev lite ledsen av att läsa det här. Ditt signum är liksom dina kjolar. Skriver som Lola: Ta hand om dig!

    Angie 2013-03-26 16:26:27 http://kidsvensk.blogg.se
    Svara
  • that’s scary. take care, fine you!

    something else: is your hair blonder these days? looking good! xoxo

    lola 2013-03-26 16:21:26
    Svara
  • Men alltså, är du alltid så välklädd? Har du aldrig typ fula, urtvättade sunkiga kläder eller ser du helt enkelt till att du inte äger några såna? Här ser du ut som en välkammad kattunge!

    lilla S 2013-03-26 16:20:43 http://fruktklister.blogspot.com
    Svara
  • JA kan alla douche-män bara gå och gömma sig så en får fucking leva sitt liv i fred?!?!?!?!

    Maja 2013-03-26 16:08:59
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!