answers to the last week’s comments.


Hey Sandra! Do you always ask everbody if its okay that they appear in the blog? My friends are so afraid of the internet & they don’t want anything published. How do you handle it? Do you show them every picture before posting? Hugs! You’re the best.
Hi and thank you <3 None of my friends mind if they appear on my blog. But I would never publish a picture of them that I know they wouldn’t like. I think that is important, that they know they can trust me that I don’t publish pictures when they look weird/drunk/etc. Almost all my friends are quite internet savvy and are not afraid of the internet.


Har du någon krönika eller liknande där du förklarar ditt förhållande till Joakim? Jag vet ju inte riktigt, men så som det ser ut på bilderna påminner det som ett förhållande jag en gång hade. Man är nästan ihop men aldrig riktigt. Och trots det är man världens vänner.
Japp, under ”best of” här till höger finns en länk som heter Joakim som du kan klicka på! Skriven under en period i våra liv när vi inte sågs. Men nu har vi hittat tillbaka till varandra och det är typ det bästa som hänt mig under tvåtusentalet! <3


Har du några Antibes-tips, åker dit över midsommar och skulle gärna vilja få ett tips eller två om du har möjlighet?
Har skrivit en rivieran-guide för Sofis Mode förra sommaren. Den hittar du här. Sök även på ”cap d’antibes” eller ”cannes” i bloggen så hittar du till de inläggen. Skriver typ alltid vad platserna jag är på heter.

Du tar så otroligt fina bilder Sandra! 🙂 Roligt att du träffar Elsa! Hur känner ni varandra? ^^
Jag och Elsa har känt varandra i hmm.. hur lång tid kan det vara nu, typ tio år? Våra expojkvänner Tobias och Oskar var bästisar och så lärde vi känna varandra genom dem.

Elsa (Och Gustav) på middag hos mig runt 2005-2006.

Kan du hjälpa, det kan du förstås inte men du kanske kan säga något bra. Något som jag inte hört sjuttitusen gånger. Min pappa dog för två månader sedan, hon dog och han valde det själv. Efter det har jag känt mig så jävla levande, som om jag måste leva för honom på någotvis. Men nu är allt bara grått, jag vill inte jobba, killar som var fina är dumma i huvudet och kompisar vågar inte ens fråga hur man mår. Ingen vågar säga någonting och det gör mig så jävla förbannad. Jag har fått värsta fina jobberbjudandet men jag vill bara inte, jag vill inte tjäna massa jävla pengar. Jag vill ut å resa, jag vill känna, jag vill uppleva, jag vill dansa, jag vill leva. För mig, för att jag inte är sjuk, för att jag kan och måste ta tillvara på den gåvan. Men nu har jag tackat jag till den här skiten och jag vill inte. INTE!! Min chef är en sån som typ dödar när man säger upp sig så hur fan gör man?!? Hur gör jag?!
Plus en sak till, när ska det ta slut med alla jävla pojkar som kommer in i ens liv och som lika snabbt försvinner ut??! När ska det komma något stabilt som man kan luta sitt huvud mot och somna tätt intill utan att behöva fundera på om han kommer försvinna när du råkar menas ner hans säng. Alla är så flyktiga, och jag vill inte det mer.
Tack.
Hej finis. För det första – så himla sorgligt med din pappa. Det är klart att det känns mycket och det är klart att allt blir grått då. Och det är klart du ska ut och resa, ut och leva. Kan du inte sätta upp ett mål för dig själv? Typ – nu ska jag jobba där i 6 månader och spara pengar och sen ska jag iväg och upptäcka världen. Världen finns ju kvar där ute, den försvinner inte på ett tag och ibland kanske det är bra att spara ihop till en reskassa så du kan upptäcka alla äventyr ännu mer. Dessutom slipper du ha ångest över ditt jobb när du satt upp en plan och ett slut. Och angående pojkarna – det kommer vettiga typer, oroa dig inte. Strunta i de där himla knäppisarna tills vidare.

Är Joakim singel?
Japp.

vilken låt tyckte du va bäst? (ang håkan-konserten)
Pistol tyckte jag var fantastiskt fin!


Bara en fråga, dricker du alltid alkohol när du umgås med vänner? Känns som du skriver om det väldigt mycket iallafall
Oftast när jag har med mig kameran är det helg eller upptåg och ja, då tenderar alkohol vara med i bilden. Särskilt när det är sommar. Men vi fikar ju/picknickar/äter middag utan alkohol också.

Har inte du några bra tips på secondhand butiker i stockholm?
Kolla min stockholmsguide under ”reseguider” här till höger.

Hej Sandra, du är i princip den enda bloggen som jag läser dagligen och du verkar vara en schyst person med god smak. Nu är det så att jag har världens slappaste jobb i sommar med hur mycket tid framför datorn som helst, så jag undrar om du har några tips på bloggar och hemsidor som kommer göra mig till en smartare, mer allmänbildad person i sommar? Mer viktiga saker och mindre djurbilder om du förstår vad jag menar? Tackar på förhand!
Jag har samlat typ alla bloggar jag läser här till höger under FAQ. ”The blogs I read” heter länken. Folk får gärna tipsa om annat i kommentarerna.


tjuuuus! maste ju ba fraga anda, du har sakert sett kampanjen i sverige mot AA ang. deras sjukt sexistiska marketing. sjalv alskar jag deras kollektioner av fittkorta kjolar och grymma fargutbud (man vill ju se ut som en superhjalte varje dag) men samtidigt hejar jag starkt pa den har protestvagen, for AA har sa sjukt manga kampanjer som ar lojligt fornedrande och skickar ett vridet objektifierande budskap till kvinnor i alla aldrar, varlden over.
hur ser du pa det har? jag har sa svart att bestamma ifall jag borde borja bojkotta eller inte! vill ju inte uppmuntra den har typen av reklam men samtidigt far den ju mig att vilja bara deras klader… jag vet ju att jag formodligen gillar kortkort for att jag blivit uppfostrad att gora det (via dagens kvinnoideal som ar tapetserat overallt, AA ar en stor bidragsfaktor) – men hur vet man vad man pa riktigt gillar och inte, borjar ju undra om det finns nan fri vilja i grund och botten..? du ar i vilket fall en javla stjarna, tankte att du nog har en o annan bra tanke om just santhar och skulle va kul o hora hur du resonerar! puss parej sandra
Hej! Jag har svarat på den här frågan ganska många gånger i kommentarerna men får den ändå ställd till mig upprepande gånger så jag skriver väl ett svar här igen då. Jag håller med om att AA’s reklam är sexistisk, precis som egentligen det mesta vi exponeras för på gatorna. Jag tycker det är bra att frågan är aktuell och tas upp i media och bloggar men jag tycker det är ganska knäppt att folk inte sett detta tidigare? AA har ALLTID haft sån där smygporrig hipsterreklam, sedan urminnes tider. Inte för att det är okej bara för det, men förstår inte riktigt hur man kunnat missat det förut? Till skillnad från många andra klädmärken så är American Apparel ett av få politiska klädmärken. De retuschar aldrig sina modeller, och modellerna kommer i alla former och storlekar. De hyllar ju snarare “defekter” (som typ ett jättestort födelsemärke) och speciella utseenden vilket ändå är ett intressant grepp inom sin genre. Dock håller jag med om att det blir extremt löjligt och fucking onödigt att visa en unisex-skjorta med en naken tjej och en påklädd snubbe. AA’s reklam görs ju i USA och där är de inte ens i närheten av den grad av jämställdhet vi kommit till i Sverige och jag tror det gör att det ännu mer klaschar fel när de ska ha samma reklam internationellt. I New York är avklädda hipsterbrudar fortf ”coolt” (extremt tröttsamt). Indieklubbar i East Village har ofta flyers med halvnakna emobrudar som visar brösten och har massor av tatueringar. Den coolaste indieklubben när jag bodde där hade strippor på bardiskarna men gjorde de liksom ”legitimt” och ”indie” genom att tjejerna hade svarta snedluggar och converse. Hela den här trenden har ju AA ridit på och jag säger inte att det är okej, jag tycker det är helt fel, men den blir enklare att förstå när man har bott i USA och det är helt normalt att hipsterbrudar flashar tuttarna för nattklubbsfotografer. Nakenhet är fortfarande ”häftigt” där borta (bu).
AA är en av få större klädmärken som gått ut och gjort reklamkampanjer enbart för att stödja Gay Marriage i USA, de är aktiva under Pridefestivalen varje år, de går i 1majtåget och de har vad jag läst förut flera gånger stängt ner sina fabriker och affärer under 1 maj så att alla som jobbar för dom ska kunna gå ut och demonstrera utan att oroa sig för sin lön. De har ett stort miljötänk och 80% av deras kläder är organisk bomull till skillnad från till exempel HM som gör nån enstaka ekologisk linje ibland. Dessutom gör de ju typ bikinis och headbands av tyget som blev över från en klänning, inget slängs så att säga. De donerar även extremt mkt kläder och pengar till välgörenhet. Alla deras kläder tillverkas i USA i en fabrik i Kalifornien vilket innebär att deras sömmerskor har relativt höga löner och bättre villkor.
Trots allt detta, så ja, de gör oskön reklam. Och fy fan vad de flesta klädmärken gör det, oskön reklam alltså. Man skulle ju kunna helt sluta shoppa iofs. handla på myrorna osv istället. men jag väljer att inte göra så. Jag vet inte om det gör mig till en dålig förebild. Kanske. Har så extremt mycket plagg från AA i min garderob för jag älskar snitten och stilen och jag vill inte sluta ha på mig de kläderna. Jag tycker det är viktigt att diskussionen är igång och jag tycker inte heller att de gör rätt. Men jag kan ändå tycka att tycker de där smygiga retuscherade nakna perfekta a la valfri bilboard med tjej på är värre än det AA publicerar. Hela klädindustrin är så sjukt jäkla shady, och ibland kan jag tycka att det sätts så jäkla mycket krav på enskilda personer när det egentligen handlar om en större fråga, om företags ansvar, lagstiftning och så vidare. Men med det sagt behöver ni inte tycka som jag, och ni får gärna diskutera sådant här i kommentarsfältet.


Jag ska till stockholm om 3 veckor och jag har inte varit i Sverige på 3 år eftersom jag bor i utlandet… kan du inte göra en liten updatering på din Stockholms guide
Jo det kan jag absolut men jag har ju också varit borta från Stockholm i flera år och måste också bo här ett litet tag igen för att kunna uppdatera den. : )

Har Michelle och Joakim blivit ett par?
Haha nej, vi är vänner allihopa.

Michelle är så himla fin! Finns det någon chans att man kan få veta vad hon har för läppstift på bilderna?
Hon hälsar att det är Chanel men vet tyvärr inte färgen.
.


Please click ”in english” below FAQ to read.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
37kommentarer
  • American Apparel s senaste kampanj:
    http://www.sofeminine.co.uk/key-debates/could-american-apparel-sink-any-lower-this-is-officially-their-perviest-campaign-yet-s370507.html

    Jag blir så ledsen och får bara ont i magen.
    Snälla, du som når ut till så många, säg ifrån.

    Em 2014-05-01 12:09:26
    Svara
  • […] inlägget. Hej! Jag har aldrig försvarat AA, utan mer förklarat hur jag tänkt kring alltihop (länk till det här). Har alltid varit tydlig med hur jag känner med reklamen som fick väldigt mycket uppmärksamhet […]

    answers to past week’s comments. | Niotillfem 2014-02-03 17:02:14 http://rodeo.net/niotillfem/2014/02/answers-to-past-weeks-comments-11/
    Svara
  • […] Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på att just American Apparel är det klädföretaget som fått mest kritik i bloggosfären senare åren, på grund av deras sexistiska bildspråk när det gäller deras reklam. Saken är den att även om jag också tycker att hela Terry Richardson-grejen där modereklam adopterat porrestetiken är tröttsam och sexistisk så har den ju samtidigt öppnat dörrarna för just det här. American Apparel har alltid varit bra på att visa upp fler kroppstyper än den generiska modellkroppen, och de använder ofta vanliga människor i sina annonser. Det finns alltså en kluvenhet här, för samtidigt som AA gör sexistisk reklam så vågar de stå upp för andra ideal än de som ständigt reproduceras i alla andra modesammanhang. Jag tycker att Sandra har skrivit väldigt bra om alltihop här. […]

    Söndagsfunderingar; pest eller kolera? : Emily Dahl 2014-01-26 17:21:30 http://emilydahl.se/american-apparel-vs-hm-1-0/
    Svara
  • jag blir så fruktansvärt besviken på ditt svar angående AA. precis som så många andra. du flyr bara undan och pratar kring problemet. jag börjar ifrågasätta huruvida du är feminist eller ej när du slingrar dig runt vissa extrema problem. jag har följt dig så himla länge och har alltid försvarat kritik mot dig, då jag aldrig tyckt att den varit sann eller rättvis. men du har förändrats så extremt mycket den senaste tiden att jag har blivit en av dem som kritiserar dig och din blogg på många plan. självklart förändras man under årens gång, det är ju naturligt och hur bra eller roligt är det att aldrig göra det? men att förändras till det sämre känns ju tråkigt. för numera ser jag dig som en snobb, som dryg, urvattnad och som ”feminist”, ej som feminist. det tråkiga med att skriva denna kommentaren är att det känns som att den kommer bemötas med ett fnys från din sida. fördomar, visst, men jag har aldrig haft det om dig tidigare. nu har jag massor och de fylls bara på eftersom du spär på dem.
    tack för mig!

    Jenny 2013-06-28 16:46:00
    Svara
    • Svar på Jennys kommentar.

      Men herregud. Jag handlar själv inte på AA, även om jag tycker de har mycket fint och tydligen står för en del positiva värden som sandra säger, och kommer nog aldrig göra det förrän de får lite fason på sina annonser. Det är ett val jag gör, en ståndpunkt jag intar, och givetvis tycker jag att den är såpass vettig att fler mer än gärna hade kunnat haka på. MEN en viktig poäng här, är väl ändå att det får finnas en gräns för hur mycket man bashar på andra brudar över saker de gör?? Som feminist kan man välja och vraka bland en massa strider och ståndpunkter, men vems ärenden går man egentligen när man börjar hacka på varandra? Ingen kan som bekant göra allt, och all eventuell besvikelse över att personer man sett upp till inte framstår som fläckfria (/oföränderliga?) i all evighet är nog faktiskt ens eget problem och inte personens i fråga. Känn dig fri att välja dina strider själv, och låt andra ha den friheten de med, är min enkla filosofi. Tack för mig med!

      Hillevi 2013-06-29 04:08:00
      Svara
  • Du väljer såklart själv ifall du vill fortsätta handla på AA eller inte, men tycker din ursäkt inte håller, speciellt inte när du kallar dig feminist. Jag har aldrig handlat på AA och det skulle aldrig falla mig in att någonsin göra det. Har man redan kläder därifrån så ska man självklart använda dem, men att stödja ett sådant företag även om man inte tror att konsumentmakt räcker hela vägen, är verkligen ett mysterium. Det handlar ju också om vad man själv gör för val och hur man ställer sig till företag som använder sig av kvinnors kroppar på ett så vidrigt sätt. Och jag skulle definitivt inte sträcka mig så långt och säga att de använder modeller som kommer i alla möjliga former, för så är inte fallet. Som att sexism är okej om alla typer av kvinnor blir utsatta för det? Någonstans måste man ju själv också sätta ner foten.

    Precis som någon annan kommenterade ovan så behandlar de sina anställda som skit och det finns många berättelser från f.d anställda som styrker detta. Det lilla goda de möjligtvis gör är liksom en piss i havet jämfört med den skit de levererar.

    Maggie 2013-06-23 10:35:03
    Svara
  • C: Jag blir så himla ledsen när jag läser det här ~ men jag förstår hur du känner dig. Jag är tjugosex år och har aldrig någonsin haft den där vännen som jag kan anförtro mig åt och som alltid finns där för mig. Jag har i nio år blivit sårad av en som jag bröt kontakten med i år. Men Sandra anordnade så man kunde få brevvänner här och jag har fått så många som är bättre vänner än tidigare vänner jag någonsin har haft.

    Så om du behöver någon att prata med eller om du vill ha en ny vän så mejla mig på pinguin_rule snabela hotmail punkt com.

    Lisa Marie 2013-06-21 14:59:46
    Svara
  • har sett så många muppiga bilder på dina kompisar. typ festbilder där du gör din vanliga pose och antagligen tycker du är skitsnygg och din kompis/ar ser helt koko ut. så…..

    hej 2013-06-20 19:18:34
    Svara
  • Kan inte låta bli att känna mig besviken angående ditt AA-svar.

    I 2013-06-20 12:14:43
    Svara
  • Hej sandra (och ni andra om ni läser).

    Har ett problem. Jag är 24 år och känner inte riktigt att jag har några vänner. Alltså jag umgås ju med folk, och någon har jag känt i 16 år, men ibland känns det som att de har så många andra att jag lika väl kan försvinna för gott.

    Har jag bara världens sämsta självkänsla? Eller kan du/ni också känna att folk liksom inte VILL vara med en men inte ursäktar sig typ. Ibland känner jag mig så himla himla ivägen, och jag tänkte väl förr att när jag är 25 har jag åtminstonde en person att lita på. Min äldsta vän brukade nämligen mobba mig varann dag när vi var yngre och det sitter i. Även om jag vet att hon inte menar illa nu så tar jag illa upp när alla tycker ett plagg är roligt och hon bara ”de ser ut som dina sådana där byxor..”. Borde jag säga till att det känns? Är jag bara känslig kanske?

    Jag vill ha sådana kompisar som du har. Jag antar väl att även ni bråkar, men ni verkligen verkar älska varandra så himla mycket också! Hur hittar man dem? (och jag vet att den här frågan kan vara helt omöjlig att svara på).

    C (anonym) 2013-06-20 11:26:25 http://www.fintochsvagt.blogg.se
    Svara
  • Hej sandra (och ni andra om ni läser).

    Har ett problem. Jag är 24 år och känner inte riktigt att jag har några vänner. Alltså jag umgås ju med folk, och någon har jag känt i 16 år, men ibland känns det som att de har så många andra att jag lika väl kan försvinna för gott.

    Har jag bara världens sämsta självkänsla? Eller kan du/ni också känna att folk liksom inte VILL vara med en men inte ursäktar sig typ. Ibland känner jag mig så himla himla ivägen, och jag tänkte väl att när jag är 25 har jag åtminstonde en person att lita på. Min äldsta vän brukade nämligen mobba mig varann dag när vi var yngre och det sitter i. Även om jag vet att hon inte menar illa nu så tar jag illa upp när alla tycker ett plagg är roligt och hon bara ”de ser ut som dina sådana där byxor..”. Borde jag alltid säga att jag tar illa upp? Är jag inte en gnällspik då? Borde man umgås med folk som faktiskt orkar ”småmobbas” sådär? Är jag bara känslig kanske?

    Jag vill ha sådana kompisar som du har. Jag antar väl att även ni bråkar, men ni verkligen älska varandra så himla mycket också! Hur hittar man dem? (och jag vet att den här frågan kan vara helt omöjlig att svara på).

    Ps. Du är fantastisk. Längtar så efter din bok!! Spricker typ!

    anonym 2013-06-20 11:22:08
    Svara
  • yelle: känner igen mig i det du skriver. jag har kämpat länge med det där. jag tycker det börjar gå lite bättre för mig nuförtiden 🙂 tror tricket är att försöka slappna av så mkt det bara går, vara sig själv HELA TIDEN och lyssna och känna in andra människor. om det är någon särskild du har svårt att vara bekväm med försök tänka på det noga. vad kan anledningen vara? när du iaf tror dig veta svaret kommer det vara lättare att acceptera att ni kanske tänker helt olika/har helt olika värderingar/intressen men kan ha det trevligt ändå. rätt vad det är har man hittat en ny vän för livet. var öppen och låt andra lära känna den riktiga du.

    Emilia 2013-06-19 22:30:37
    Svara
  • Väl svarat i frågan om AA! Väldigt viktig diskussion. Intressant att höra ditt perspektiv som bott i New York osv. Vore intressant att höra mer om dina upplevelser av jämställdhet och feminism där jämfört med här, sådant en inte har tillgång till om en inte upplevt det själv.
    <3

    Johanna Af Apel 2013-06-19 22:00:43 http://afapel.devote.se
    Svara
  • Tack för en bra blogg Sandra! Jag håller med dig om väldigt mycket men inte i AA-frågan och jag klarar tyvärr inte av att inte svara. So here it goes… 🙂

    Det jag stör mig på allra mest på med American Apparel, och det som gör att jag inte klarar av att handla hos dem, är nog just den där skenheligheten. Visst, de som jobbar i fabrikerna har självklart bättre villkor om man jämför med sweatshops i Asien, men man kan knappast säga att 8-12 dollar känns som en skälig lön för arbetet. Det innebär 50-80 kronor i timmen! Nyligen fick en stor del av de anställda sluta eftersom det visade sig att de var illegala invandrare.

    De som jobbar med att sälja kläderna i butikerna tjänar för det mesta minimilön. När jag bodde i London för fyra år sedan låg den på 5.25-5.75 pund, alltså under 60 svenska kronor i timmen. De anställda i butikerna har definitivt inte ok arbetsförhållanden. Det räcker med att googla ”american apparel employee stories” eller ”american apparel anställda” för vittnesmål.

    Sen det där om att de flesta stora klädföretag har sexistiska reklambilder stämmer säkert mer eller mindre (definitivt mer i AA:s fall), men de enda jag kan komma på som REGELBUNDET har haft lika vidriga bilder som AA är Sisley. Skillnaden mellan t.ex. HM:s Beyonce-bilder och AA:s bilder är faktiskt väldigt stor. Det är ju liksom inte bara bar hud det handlar om, utan poser, kameravinklar etc., men kanske framförallt AA:s totala vägran att inse problemet. De har ju gång på gång gjort väldigt klart att de inte ser något som helst problem med bilderna utan att det för dem bara handlar om snygga bilder (på snygga människor).

    När de sedan påstår att det är modellerna själva som väljer hur de ska posera känns hyckleriet totalt, eftersom det ofta är butiksanställda som pressas att ställa upp. Även om det skulle vara så att bilderna är tagna helt på modellernas initiativ kan man ju fråga sig varför det i så fall aldrig händer att killmodellerna väljer att krypa runt på ett skåp med svankande rygg och rumpan bar. Kan det kanske vara så att tjejerna redan är formade av tidigare bilder och vet vad som ”förväntas”?

    Jag håller med om mode/klädbranschen är rutten på flera olika sätt och att det är extremt svårt att väga olika saker mot varandra när man handlar. Men… om jag ska handla hos ett företag som är så fullständigt genomsyrat av ett sexistiskt tankesätt så krävs det mer än så här. Att vara lite bättre än många andra på några områden räcker tyvärr inte för mig!

    Cath 2013-06-19 17:15:05
    Svara
  • Sandra, jag har bara en generell fråga om det här med T. För ett tag sedan hade ni varit och tagit en fika, och jag bara undrar lite så där hur det var, om ni brukar göra det och om det i så fall inte kändes lite konstigt att göra det första gången? Och vad pratar man om?

    A 2013-06-19 16:45:13
    Svara
  • tack for svaret pa min fraga om AA (sorry att den stallts forut, laser inte alltid kommentarerna) – det kanns som du gett det enda vettiga svaret! sarskilt nar man jamfor AA pa det stora hela med storre kladmarken som smyger i sin reklam och som man inte ens medvetet ifragasatter. blir ratt snett o vridet da.

    det ar bara sa sorgligt nar ett foretag kan skota sig sa ypperligt pa alla plan (medveten om allt de gor som du rabblade upp sen innan, det har lattat mitt samvete) och sen ba ga helt emot allt de sager sig sta for genom att trycka upp en halvnaken tjej som sarar pa benen med texten ”new shops now OPEN” over en helsida i ett magasin. de har skitsnygga klader, kante det fa racka. a andra sidan forosker man tanka att det ar bra att AA gor detta anda, och inte smyger menar jag, for det uppmanar till reaktion och eftertanke.

    och jag tror inte den har AA-kuppen ar en bunt personer som har missat det har tills nu, tror de ar lika medvetna som vemsomhelst bara att det kanns som att det styrts upp en stark feministvag i sverige senaste halvaret. och som resultat av allt nyfunnet stod tar manniskor tag i fragor de tidigare kanske bara satt ner och svalt tidigare. det tycker jag ar fett, och i en framtid nagonstans har det fatt effekt.

    jag brukade inte vilja vara PK forut, alls. men insag att om man inte kampar hart och in i det sista for att vara det sa spottar man automatiskt pa alla modiga personer i historien som ligger bakom de rattigheter som vi tar for givna idag.

    tack for att du fortsatter ta upp viktiga fragor i din blogg!

    kitteh 2013-06-19 10:51:15
    Svara
  • Hej Sandra,

    tack för den finaste bloggen. Blir alltid på bra humör när jag läser dina texter. Skulle vela fråga dig om det här att vara social, skaffa nya kompisar etc. Är en tjej på 23 år, har alltid haft en eller två bra vänner men har alldrig tillhört något större kompisgäng eller så. Tycker det känns problematiskt eftersom jag inte känner mig ’hemma’ någonstans. Kom aldrig in i gänget på skolan, känner mig inte riktigt hemma på mitt jobställe heller. Jag känner mig mycket ensam ibland. Har inte haft en pojkvän, bara enstaka one-night stands. Är blyg, vågar typ aldrig ragga killar på krogen. Det känns som om jag inte vet hur man ska göra när man träffar nya människor. Det känns svårt för mig att lära känna människor bättre, alla nya människor är bara bekanta, det blir aldrig mina vänner. Hur ska man göra? Tack du!

    yelle 2013-06-18 22:27:14
    Svara
  • Nakenhet i sej är ju inget ”farligt” – ingen föddes med kläder på. Men att göra det sexuellt är en annan sak.

    jag 2013-06-18 22:24:02
    Svara
  • Älskar dessa inlägg! Du är en sådan fin person. Much love!!

    Katrin - therawfoodsisters.com 2013-06-18 19:00:13 http://www.therawfoodsisters.com
    Svara
  • Hej Sandra! Har du några tips till en som vill byta jobb till något mer kreativt, starta eget eller frilansa… men som har så många olika ideer att jag inte vet vilken jag ska satsa på (tänk om den andra iden varit bättre osv) – och sen när jag väl påbörjar någon ide så tar jag den inte hela vägen? Hur väljer man bland sina ideer och hur behåller man motivationen när man väl valt? Tack på förhand för svar!

    Anna 2013-06-18 18:33:10
    Svara
  • Jag tycker att du borde läsa min blogg. Den är gullig. Den handlar om mig – en tjej med ofrivillig skallighet, nyexad lärare som ska flytta till Jokkmokk och gifta mig snart. Och typ vegetarisk mat och lite annat smått och gott.

    Ja, det är den bästa bloggen jag har läst i alla fall 😉

    LORISSA LOVEBOMB 2013-06-18 18:02:21 http://lorissalovebomb.se
    Svara
  • Alltså snälla snälla snälla försök ge hon som förlorade sin pappa min mail – [email protected] – samma sak hände mig för fem år sedan ungefär och jag hade inte samma känslor i kroppen för det går inte, men nästan, och jag kom iväg på äventyr så jag kanske skulle kunna ge ett tips eller två!

    Felicia

    felicia 2013-06-18 17:28:43
    Svara
  • Hälsa Joakim att det finns en tjej i Finland som tycker han är sjukt snygg 😀

    Linn 2013-06-18 16:47:21
    Svara
  • Sjukt bra svar på AA-frågan. Jag vill bara trycka på ”gilla”-knappen (facebookbetingad tjej här, hej!), men eftersom det inte går att göra så så skriver jag det här i kommentarerna istället. Gilla!

    TIDSTJUVEN 2013-06-18 16:47:02 http://tidstjuven.com/
    Svara
  • Vilket bra svar angående AA.

    johanna 2013-06-18 16:40:50 http://monkifejs.blogg.se
    Svara
  • Alltså vad gör man ens, när man trånat efter en kille sedan första gången man såg honom för snart två år sedan och då man konstant i sexmånader velat ha honom, honom och bara honom. Vad gör man när han försvinner för alltid, går ut ur ens liv? Vad gör man när man blivit full och get ett litet brev typ -hej jag tycker du är så jävla snygg. och han inte hör av sig, inte säger tack, ingenting. Vad gör man när man knappt kan se på honom men om man väl pratar med honom så känns det så bra? Vad gör man om man verkligen gått i ett år och tänkt att ”någon gång ska jag få honom, om så bara för en kväll” och det inte blir så? Och hjärtat och huvudet och kroppen inte tänker acceptera ett nej? FUCK bara. lol.

    Gry Sol 2013-06-18 15:49:30 http://radarmagazine.se/litensol
    Svara
  • hej sandra. här kommer en fråga som jag hoppas att du inte tar illa upp av. ett svar vore fint.

    Har du någonsin tagit illa upp över att du blivit sedd för din ekonomi? jag drar nu ganska stora slutsatser baserade på ganska lite fakta, men jag tänker mig att du växte upp i en familj där det var lite bättre ställt ekonomiskt än i genomsnittsfamiljen. Blev du/blir du ledsen när folk tänker att du ”får allt du vill ha”, och att man minimerar dig till ”en bortskämd snorunge”? för själv stöter jag på det ibland, och kan bli ganska ledsen. så fort jag åstadkommer något så antar människor att jag fått det genom min mamma eller pappa. jag tycker det är svinjobbigt. det blir som att allt jag gör i slutändan bara blir något som mina föräldrar gjort åt mig. det är svårt att få andra att uppfatta mig som en egen person, med egna erfarenheter och egen kompetens, för de ser bara mina föräldrar. Förstår du hur jag menar? Vad är dina upplevelser? Hur gör man för att komma undan?

    tack för en jättefin, ärlig och vettig blogg. hoppas du har en fin dag. kram.

    lovisa 2013-06-18 15:15:55
    Svara
  • ett bloggtips är ras-skolan på falskheten (falskheten.blogspot.se) och att klicka sig vidare bland hennes länkade bloggar och från skolans hemläxor. jobbigt och viktigt att läsa som vit med antirasist-anspråk.

    nina 2013-06-18 14:59:16
    Svara
  • Jag drömde om dig och dina vänner i natt. Jag drömde att vi två blev kompisar på en fest någonstans i ingenstans och du bjöd med mig på en fest du skulle ha dagen efter. Blev jätte taggad och glad förstås. Kvällen kommer och festen är i en liten lägenhet på söder som hade en pool i vardagsrummet och jag var så nervös av någon anledning så jag drack mig oerhört berusad för att inte visa mig nervös. Joakim och jag börjar prata jätte mycket men är så full att jag inte kan stå knappt att han måste hjälpa mig ur poolen som jag plötsligt var i och du och dina vänner kollar på mig med världens blick och skäms över mig och tillslut ber ni mig att gå. Blev jätte ledsen såklart och skämdes för att jag hade druckit så mycket men ni gav mig kalla handen och skrattade åt mig när jag var på väg ut och du skrev i din blogg om hur pinsam jag var. Och när jag vaknade i morse trodde jag att detta hade hänt så det första jag gör är att gå in på din blogg men inser mycket snabbt att det bara var en dröm, tur var väl det haha. Ville bara skriva det.

    Karolin 2013-06-18 13:57:40 http://shesays.webblogg.se
    Svara
  • Jag drömde om dig och dina vänner i natt. Jag drömde att vi två blev kompisar på en fest någonstans i ingenstans och du bjöd med mig på en fest du skulle ha dagen efter. Blev jätte taggad och glad förstås. Kvällen kommer och festen är i en liten lägenhet på söder som hade en pool i vardagsrummet och jag var så nervös av någon anledning så jag drack mig oerhört berusad för att inte visa mig nervös. Joakim och jag börjar prata jätte mycket men är så full att jag inte kan stå knappt att han måste hjälpa mig ur poolen som jag plötsligt var i och du och dina vänner kollar på mig med världens blick och skäms över mig och tillslut ber ni mig att gå. Blev jätte ledsen såklart och skämdes för att jag hade druckit så mycket men ni gav mig kalla handen och skrattade åt mig när jag var på väg ut och du skrev i din blogg om hur pinsam jag var. Och när jag vaknade i morse trodde jag att detta hade hänt så det första jag gör är att gå in på din blogg men inser mycket snabbt att det bara var en dröm, tur var väl det haha. Ville bara skriva det.

    Karolin 2013-06-18 13:57:40 http://shesays.webblogg.se
    Svara
  • Hej beste Sandra!
    Hvordan ”bruker” du spillelisten din ”allt som är roligt att dansa till.” på spotify? Jeg har hørt litt på den og det er mye bra der, men den er også veldig random. Plutselig kommer noen veldig upbeat-låter og så noe helt annet. Bruker du shuffle eller spiller du den fra ”a-z”? Sorry for merkelig og uforståelig spørsmål er bare nysgjerrig 🙂 PS. håper du klarer å lese norsk.

    Katinka 2013-06-18 13:27:13
    Svara
  • Joakim är himla fin att titta på när han dyker på på fotografierna här på din blogg. Himla, himla fin. Han verkar vara lika fin som människa också, och jag tycker det är superkul och är något avundsjuk på att du har honom som vän, för en sån vän skulle alla ha.

    Stephanie Cetina 2013-06-18 12:59:55 http://bystephaniecetina.blogg.se
    Svara
  • Du skriver himla bra Sandra! Blir så glad av din blogg.

    Josefine. 2013-06-18 12:52:32 http://blueskies.blogg.se
    Svara
  • Tack för texten om AA, den kändes väldigt vettig och jag har inte själv kunnat komma på hur jag ska tänka angående dem och flera andra klädföretag.

    Frida 2013-06-18 12:45:05 http://dezdemonas.blogspot.com
    Svara
  • vilket jävla kung-svar angående AA. puss.

    mos 2013-06-18 12:06:30
    Svara
  • Har haft ungefär samma tankar som dig gällande AA Sandra, skönt att höra någon sätta ord på dom. Det är så himla svårt ibland att vara en medveten konsument, speciellt när det handlar om klädindustrin. Så många olika värden att väga mot varandra, vad tycker man är viktigast liksom, icke-sexistisk reklam eller rimliga arbetsvillkor för de som tillverkat kläderna? Det är inte helt lätt.

    Angelica 2013-06-18 11:43:50
    Svara
  • har du alltid med din systemkamera när du är ute på helgerna, blir det inte jobbigt att släpa runt på den? 🙂

    ann-sofie 2013-06-18 11:36:36 http://hennesliviordochmeningar.blogg.se
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!