Det är så svårt att veta vad man ska säga, vad man ska skriva. Jag har följt nyheterna under tystnad, hört av mig till mina kompisar där borta. De mår bra, tack och lov, men flera av deras vänner gör det inte. Gråter i sängen, känner mig så jävla uppgiven. För att jag vet att ur det här kommer det växa ännu mer hat, fastän det borde vara precis tvärtom. Sverigedemokrater, rasister, främlingsfientliga kommer att mobilisera sig, ta rygg på ilskan, föda mer ondska. Fastän det borde vara precis tvärtom.

Därför måste jag skriva, att i stunder som denna, i en värld som den här: glöm inte bort. Glöm inte bort att känna efter med hjärtat, att vara snäll. Glöm inte bort att de människor som flyr hit flyr precis från sådant som händer i Paris just nu. Glöm inte bort att det viktigaste vi kan göra nu är att hålla varandra i handen och visa medmänsklighet.
Kärleken måste övervinna hatet. Det måste vara så. Annars vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Tänker på alla er som förlorat vänner och familj i Paris idag. <3

Screen-Shot-2015-11-13-at-6.27.09-PM

Att läsa:
SVT: Bakgrundfakta: Det här är IS.
Aftonbladet: Terrorattackerna i Paris: Detta har hänt.
Sky News. Video: Here’s what we know so far.
Hanna Fridén: IS har det här som strategi. Rasera. För att sedan erbjuda stöd. Kriga, rasera, erbjuda att bygga upp: Men med kravet att man ska göra det under deras alternativ. 
BBC Dave Lee: Why do people spread misinformation during major events?
Metro: Viktor Banke: Nu måste vi våga välja bort rädslan
DN rapporterar direkt.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
79kommentarer
  • Stor kram Sandra <3 Du är så fin och klok och påriktigt.

    Emma 2015-11-16 11:05:34
    Svara
  • Hei Sandra,
    Går det bra? Håper du har fine folk rundt deg og gode klemmer.

    Svara
  • Har läst några av kommentarerna här och känner bara att helvete vad arg jag blir på att folk alltid ska försöka sätta dit dig! Diskussioner är ju självklart givande och viktigt men vissa av dessa kommenterar är bara ren mobbning. Inget nytt, men FAN vad elaka människor kan vara på internet. Känns ibland som att vissa väljer att missförstå för att kunna trycka ner för att själva ta sig upp.

    Så jävla förbannad över att det alltid lyckas ta sig in översittare när du tar upp allvarligare ämnen! Förstår om du påverkas illa av det här, tänker på dig och hoppas att du inte blir nedtryckt för mycket! Jättefin formulerad text och inte respektlös. Du är smart och ta ingen skit fan!!! Kram❤️

    Karin 2015-11-16 01:31:29
    Svara
  • Vet inte om det är någon som har gjort det här redan men jag tänkte att det kunde vara intressant med lite ”fakta” om IS eftersom det verkar vara några som inte kopplar och som inte har tid att besöka länkarna och ta del av det som Sandra har tagit del av. Det är en fucking snårskog men här kommer ett försök till lite klarhet.
    OBS jag är ingen expert alls! Om det är någon som känner att hen har bättre koll på det här än jag så är det bara att säga till. Jag är öppen för kritik. Då kör vi.

    (Och Sandra, jag är ledsen över din sorg och jag tycker att du ska få skriva vad du vill utan att folk ska skrika åt dig att du har fel. Det är viktigt med källkritik, det vet ju du, och jag hoppas att fler försöker leta reda på information själva. Jag tar bara det här tillfället i akt för att jag tror att det behövs. Om du inte vill ha kvar kommentaren så får du självklart ta bort den, inget mig emot. <3)

    Jag kan se hur ni har missförstått inlägget. Jag tolkar det som att Sandra menar att det inte bara är IS som får skulden för dessa terrordåd. Många kommer också att titta misstänksamt på ALLA muslimer eller till och med på alla araber, män med mycket och svart skägg, personer med brun hud eller personer som de TROR är muslimer.

    IS förespråkar en gren av islam som heter sunni och de vill att den stat de vill skapa ska följa sharialagar som är extremt strikta lagar som IS baserar på tolkningar ur Koranen. Lagarna sägs vara skapade direkt av Allah, islamska guden, och är normer och regler för hur man ska leva (https://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia). IS sägs bland annat tillåta offentliga avrättningar och även att använda icke sunnitiska kvinnor som sexslavar. De tolkar sin religion på ett sätt.

    Förutom IS-anhängare finns det såklart flera miljoner fler muslimer som inte är extremister och som tolkar Koranen på andra sätt. Det finns 1,6 miljarder muslimer i världen och endast 15 procent av dem, 240 miljoner, är uttalade shiamuslimer. Även om sunnimuslimerna är majoritet bland världens muslimer betyder inte det att samtliga tolkar Koranen som IS gör.

    Skillnaden på shiamuslimer och sunnimuslimer uppstod på 600-talet när grundaren för islam, profeten Muhammed, dog. Shiamuslimerna ansåg att det var blodsband som skulle bestämma vem som blev efterträdare till Muhammed. Sunnimuslimerna ville att den mest kompetente skulle bli efterträdare och att det inte alls hade med blodsband att göra. Så ser meningsskiljaktigheterna ut än idag. IS är en grupp extrema sunnimuslimer. Sunni må vara majoritet i världen men shia är majoritet i Iran och Irak.

    "2. Vad vill Isis uppnå med offensiven?
    Kort sagt, ta så mycket av Irak som möjligt. På kortare sikt handlar det om att försöka skaffa kontroll över Bagdad och södra Irak där landets shiamajoritet är koncentrerad."
    "Det långsiktiga målet för Isis är att skapa en islamistisk sunnistat, hoptråcklad av östra Syrien och västra Irak. De kontrollerar redan stora delar av östra Syrien och har nu stärkt greppet om västra och centrala Irak. Men det finns också andra sunnigrupper som strider med Isis, och vars syfte inte är en islamistisk stat utan ett regimskifte."
    – Isis mål: en islamistisk sunnistat, Gunilla von Hall, SvD

    (Källa: http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-exploderade-islamiska-staten-i-europas-ansikte/?utm_source=facebook&utm_medium=page&utm_campaign=dn samt http://www.svd.se/isis-mal-en-islamistisk-sunnistat)

    IS växer, hela tiden. Men de är en liten prick på Jorden.
    Som jag tror att Sandra förmedlar, behöver vi stå enade och visa att kärlek och ljuset segrar i slutet. Vi måste hitta lösningar på att stoppa hatet från att göra oss människor till skygga varelser. IS sprider skräck som en metod för att ta över områden och göra världen till sin egen. De som spränger sig själva bland folk kallar sig för jihadister och anser att de anstränger sig till sitt yttersta för att förmedla den enda sanna gudens ord. Det finns olika former av jihad men den som självmordsbombarna har tagit till sig är väpnad kamp mot aggression och förtryck. De anser att det är enda vägen ut ur förtrycket, att döda de som förtrycker dem(http://islam.se/terrorism/mer-an-ett-heligt-krig).

    Nu blev det här en VÄLDIGT lång kommentar men den kanske har tjänat sitt syfte. Jag har hittat alla källor via Google men jag rekommenderar verkligen att ni som vill veta mer läser den här: http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-exploderade-islamiska-staten-i-europas-ansikte/?utm_source=facebook&utm_medium=page&utm_campaign=dn och även den här: http://www.svd.se/isis-mal-en-islamistisk-sunnistat. Och även besöker Sandras länkar. Då får ni en överblick över varför IS har fått makt och vad som händer i världen.

    Kram på er! Var ALLTID källkritiska mot ALLT, även mot till exempel "experter" och professorer som påstår sig veta vad de pratar om. Det finns ALLTID flera sidor av en händelse.

    Nina H 2015-11-16 00:47:07 http://hjalles.blogg.se
    Svara
  • <3

    J 2015-11-15 23:16:55
    Svara
  • Usch jag läste igenom de andra kommentarerna nu. Guuuud palla kritisera ett så fint inlägg. Och kände mig himla dum som själv skrev att jag kände att det var lite fel fokus. Menade absolut inte att det är ditt ansvar på något sätt och insåg inte när jag skrev kommentaren att den var en bland många mycket värre. Känner mig dum nu. All kärlek till dig <3

    moa 2015-11-15 22:23:48
    Svara
  • Det är hemskt sorgligt! Tänkte höra hur du mår och om du vet om dina vänner i Paris mår bra (trots omständigheterna)?

    E 2015-11-15 22:12:16
    Svara
  • SERIÖST. HÅLL KÄFTEN. Vad fan är det för fel på er? Sluta diskutera alla de här grejerna här. KAN VI SNÄLLA BARA FÅ SÖRJA? Det som hände i Paris och det som händer i resten av världen varje jävla dag. Det är INTE fel av Sandra att varna för att det här kan få igång rasister. Hon har nämligen helt rätt. Rasister kommer att använda sig av det här terrorattentatet och Sandra ser bara till att varna oss. Igår stod SD och propaganderade vid centralstationen där vi tar emot flyktingar.
    Det var jävligt fint av Sandra att skriva ett sådant här inlägg, hon är ingen expert och hon behöver inte uttala sig om det. Men hon gjorde det. Sluta kritisera varje jävla mening hon skriver. Ni är så himla okänsliga vissa av er. Diskutera inte flyktingfrågan här nu. Jag orkar fan inte längre.

    Jasmine 2015-11-15 15:50:26
    Svara
    • Svar på Jasmines kommentar.

      håller helt med dig jasmine. vad i helvete är det för fel på vissa av er? sandra är en otroligt inspirerande och sympatisk person. det här är hennes privata och personliga blogg. hon har inte kommenterat händelsen på något som helt kontroversiellt eller hatiskt vis utan bara skrivit snälla och varmt uppmanande ord. vad fan förväntar ni er? vad kräver ni? jävla idioter

      linn 2015-11-15 20:46:09
      Svara
  • Det som skjedde i Paris og Beirut er grusomt, uforståelig og utrolig trist.
    Samtidig må vi ikke glemme at dette nettopp er dette flyktningene flykter fra. Ekstreme grupper, på den ene eller andre siden, er og blir ekstreme grupper og må ikke drive oss andre ut til det ekstreme.
    Vi kan sørge for Paris uten å glemme resten av verden. Vi kan være sinte på gjerningsmennene uten å hate grupper av mennesker som ikke hadde noe med terrorhandlingene å gjøre. Og vi kan være redde uten å la oss skremme til å bli mindre medmennesker.

    Johanne 2015-11-15 14:50:44
    Svara
  • Har tänkt på en sak efter att ha följt diskussionen under en längre tid nu. Det anses av många inte ok att beskylla alla muslimer för vad IS gör i Islams namn då Islam i grunden är en fredlig religion. ”Alla muslimer är inte terrorister”, vill folk gärna poängtera. Varför anses det då ok att systematiskt anklaga SD och Sverigedemokrater för vad enskilda individer såsom grabbarna i Järnrörsskandalen, Breivik, flyktingförläggningspyromaner, Anders L P m.fl. ställt till med? En normalt funtad person motsätter sig alla former av våld oberoende av religiös eller politisk åskådning. SD bör inte likställas med rasism/fascism om Islam och dess anhängare inte är lika med terrorism!

    Vidare undrar jag vad som är skillnaden mellan främlingsfientlighet/rasism och att vilja stänga gränser och/eller införa gränskontroller p.g.a. bostadsbrist och rädsla för IS-terrorism i ett tidigare helt sekulariserat land sedan närmare 200 år bak i tiden? Varför är debatten så fruktansvärt polariserad?

    Varenda nyhetsinslag, också inom etablerad media som folk i gemen ändå har lättast att ta till sig av då den fortfarande anses relativt oberoende, påtalar ju dagligen att kommunerna inte längre har råd att finansiera detta gigantiska massinvandringaprojekt, vilket resulterar i att människor tvingas bo på gatan eller skuffas in i lokaler och anläggningar som är avsedda för helt andra ändamål.

    Vi har inte tid med floskler…

    Karin 2015-11-15 13:38:19
    Svara
    • Svar på Karins kommentar.

      Mycket bra skrivet Karin! Du sätter fingret på det många inte vill se och de som ser är rädda för att yttra.

      Annette 2015-11-15 14:18:36
      Svara
    • Svar på Karins kommentar.

      De som röstar på Sverigedemokraterna gör ju ett aktivt val att stödja rasistiska åsikter medan muslimer inte gör det, stor skillnad.

      Lisa 2015-11-15 13:47:36
      Svara
      • Svar på Lisas kommentar.

        Nej, jag ser faktiskt ingen skillnad. Partiprogram har väl minst lika stor tolkningsbredd som religiösa skrifter?

        Karin 2015-11-15 13:50:39
        Svara
        • Svar på Karins kommentar.

          Det är ju politikerna inom partiet som styr dess politik och dess utformning. Det är de som skrivit partiprogrammet. Då spelar det ingen roll att man kan tolka partiprogrammet på olika sätt, den tolkningen som betyder något är den som partiet själva gör. Det är ju inte som att det uppstår olika tolkningsläror ur ett partiprogram som det gör ur religiösa skrifter.

          Problemet med SD är ju att väldigt många inom det partiet uttrycker åsikter och framtidsplaner som är högst oroväckande. De vill inte ha någon akademisk frihet (de vill ta bort genusvetenskap från universiteten), högt uppsatta inom partiet har uttryckt att man i framtiden kommer kunna tysta journalister, de vill inte ha någon religionsfrihet (man ska inte få ha slöja på offentlig plats t.ex.) osv osv. Två av dessa saker står ju SD officiellt bakom som parti. Om man ska kunna göra dessa saker måste man ju gå in i grundlagen och ändra, vilket kommer innebära att vi bryter mot Europakonventionen och hur omvärlden skulle reagera är frågan. Hur man tänker kring konsekvenserna har de inte redogjort för.

          Dessutom är SD ett enfrågeparti vilket gör att de svänger väldigt mycket i andra frågor. Man vet inte var man har dem. Till exempel kring arbetsmarknadspolitik där de förut sa att de kraftigt ville försvaga LAS, ersätta MBL med annan lag för att facket har för mycket inflytande. Sedan svängde de helt och sa att de var för den svenska modellen. Sen har de haft möten med Svenskt Näringsliv och nästan copy-paste:at deras förslag.

          nea 2015-11-15 15:32:48
          Svara
          • Svar på neas kommentar.

            Det pågår mycket korruption och populism även inom svensk politik – kort säger de en sak och menar en annan. Ibland undrar man lite stilla om det är direktiv från ovan (läs: typ beslut som tas efter vissa typer av topphemliga Bilderbergermöten). Svårt att kunna ta ställning fullt ut när vinden blåser åt olika håll som den tenderar att göra så fort opinionen vänder i olika frågor (eller olika påverkande omständigheter spelar också in). Tycker inte det är ett typiskt fenomen hos SD utan ser det även mycket inom andra partier.

            Jag kan sympatisera med SD på ett övergripande plan, vilket nödvändigtvis inte innebär att jag står bakom precis varenda motion oavsett (hittills har jag emellertid inte haft nån större anledning att oroa mig även om jag gärna hade sett att t.ex. FP – som jag uppskattat tidigare – synliggjord problematiken lite bättre).

            Det som du uppfattar som oroväckande framtidsutsikter ser jag i mångt och mycket som lösningar (även om jag tycker frågan är oerhört komplex i sig). Genusvetenskapen som den är utformad idag lämnar mycket att önska och förbiser ju helt massinporten av män med fullständigt vedervärdig kvinnosyn.

            Karin 2015-11-15 17:14:22
            Svara
            • Svar på Karins kommentar.

              Din argumentation påminner väldigt mycket om NSDAPs retorik innan andra världskriget bröt åt. Det är något att tänka på…

              Niki 2015-11-17 10:51:28
              Svara
              • Svar på Nikis kommentar.

                Lustigt att FI öppet tillåts generalisera kring mäns våld mot kvinnor (finns det nån akademisk term för manshat?) medan SD blir fullkomligt nazibeskyllda när de nämner och kritiserar nya företeelser som kommit hit med de senaste 15 årens flyktingvåg (no-go-zoner [nu officiellt uppe i 55 stycken], oskuldskontroller, tvångsgiftermål, hedersmord, könsstympning, IS-rekrytering, tiggeri, skottlossning-bilbränder-stenkastning som ett dagligt inslag i de svenska storstäderna etc). Hur sjutton ska denna bakåtsträvande utveckling kunna gynna den pågående kvinnokampen? Rötägg finns överallt men just dessa fenomen existerade knappt i Sverige tidigare, åtminstone inte i modern tid.

                Karin 2015-11-17 15:41:14
                Svara
            • Svar på Karins kommentar.

              Har du nån källa för ditt påstående om massimporten av ”män med fullständigt vedervärdig kvinnosyn”? Siffror på det? Jag känner väldigt många män från länder med stort kvinnoförtryck som själva inte tänker så. Därför undrar jag hur du räknat och vad du baserar det på.

              Lina 2015-11-16 16:23:24
              Svara
              • Svar på Linas kommentar.

                Källan är egna erfarenheter ute i t.ex. krogsvängen, kommentarsfält på internet, Efterlyst på TV3, eget bemötande inom jobb och skola.

                Nästan varenda gruppvåldtäkt som begåtts de senaste 10 åren har visat sig vara av män från nämnda områden. Varenda gång jag blivit sexuellt trakasserad har det varit från precis samma klientel och min kvinnliga omgivning vittnar om liknande erfarenheter.

                I Norge begicks samtliga överfallsvåldtäkter mellan 2006 – 2008 av gärningsmän med utländsk bakgrund. Källorna är många om man googlar sig fram (t.ex. http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/) Jag har tagit del av ovanstående på x antal sidor genom åren så det verkar fullt och riktigt. Sedan flyktingvågen från Syrien har flertalet våldtäkter på asylboenden anmälts. Det betyder inte att alla flyktingar är våldtäktsmän men utvecklingen är skrämmande och kvinnosynen ofta gemensam. Rimmar oerhört illa med dagens feministkamp! Kontraproduktivt bara förnamnet.

                Lustigt att så gott som ingen mångkulturförespråkare jag känner eller hört talas om själva valt att bosätta sig i ett mångkulturellt område utan nästan uteslutande umgås med folk ur sin egen socialgrupp och med samma typ av bakgrund. Sedan känner de sig duktiga genom att gilla olika på Facebook men återgår lika snabbt till sina Fi- och MP-vänner på nåt trendigt söderhak eller genusvetenskapen vid Södertörn.

                Karin 2015-11-16 20:51:45
                Svara
  • @ Daniel m.fl. Ser att vi tydligen är 2 st Annette här, jag vill förtydliga att DEN HÄR Annette endast har skrivit 1inlägg som svar på Daniels kommentar. Så att det inte uppfattas som att Annette fullständigt spammar det här kommentarsfältet.

    Annette 2015-11-15 13:19:01
    Svara
  • Ni som kommenterar att Sandra inget säger om IS blablabla…. Sandra länkar till vettiga grejer. LÄS LÄNKEN UNDER ANNA FRIDEN! Som Sandra har ovan.

    Tack och lov att vettiga ord finns.

    Milla 2015-11-15 11:42:40
    Svara
  • Fint inlägg Sandra!

    Man behöver inte säga något, man kan säga massor, man kan säga lite.

    Viktigast är att visa att man är med och lyssnar på det som händer. Ens liv är ens liv men vi är många och alla liv är lika viktiga som ens egna.

    Kärlek från oss alla till er alla som gör kärleken starkare än hatet.

    Våld föder våld så sluta kriga. Snälla mänsklighet, du kan bättre, låt oss kunna tro på mänskligheten.

    Hoppas du haft en bra helg Sandra!

    Kärlek och kramar Milla, Laila, Erik och Karin

    Mildamatilda 2015-11-15 11:37:09
    Svara
  • Bra skrivet.

    xyz 2015-11-15 11:13:02
    Svara
  • Bra skrivet men fokus känns lite fel. Hatar rasismen och är också rädd för att den kommer växa. Men hatet och rädslan jag känner för IS just nu är fan större än hatet för typ sverigedemokrater. Känner verkligen inte att det ena utesluter det andra, vilket jag förstår att inte du heller gör. Död åt IS. FY fan alltså

    moa 2015-11-14 23:32:53
    Svara
  • TACK SANDRA. Tack för att du har modet att lyfta det som är viktigt.
    Tack för att du ger värme i klimatet i Sverige som blir kallare och kallare trots att höstvindarna fortfarande blåser milda.
    Tack för att du ger ytterligare hopp om att enade står vi starka att se ondskan i vitögat, se den och inte vika med blicken.

    Kram

    Stella

    Stella 2015-11-14 23:30:41
    Svara
  • Så kloka ord. Håller med dig till fullo. Låt inte hatet vinna.

    Solis 2015-11-14 23:05:13
    Svara
  • håller så himla mycket med dig <3 väldigt bra och starkt skrivet. Det är nu vi måste stå upp för alla människors lika värde och inse att kärlek och solidaritet är enda vägen framåt mot en ljusare framtid.

    Johanna 2015-11-14 22:39:15
    Svara
  • förstår vad Sandra menar – det finns så mycket hat och ”vi och dom” och tyvärr tenderar sådana här dåd fördjupa den klyftan. DET riskerar att ge fel fokus.

    Sandra 2015-11-14 21:39:16
    Svara
  • Men, kan ni inte bara fatta att era hjärnor tolkar infon hon skriver olika. Tänk om folk fattade att en tolkning är inte allas tolkning eller sann… Utan personlig, bättre att fråga om inte fattar än att bli sur. Tolkningsmiffon..

    Kram på er! ❤️✌️

    Mmmm 2015-11-14 20:22:06
    Svara
  • <3

    Ida 2015-11-14 18:59:42
    Svara
  • Oavsett vad som har hänt nu och vad som kommer att hända i framtiden, måste vi alla se till att för fan använda vår moraliska kompass och se detta för vad det är. Dessa personer är terrorister och terrorister kommer från alla vägar i livet. Låt inte dem dimma ditt hjärta.

    Johanna 2015-11-14 18:56:32
    Svara
  • Fan vilka idioter som kommenterar här? Det här var det smartaste inlägget du skrivit på länge.

    johanna 2015-11-14 18:55:02
    Svara
  • <33

    ´ 2015-11-14 18:44:01
    Svara
  • Precis!

    Alexia Dahl 2015-11-14 18:41:02 http://www.alexiadahl.com
    Svara
  • Bra att du tar upp detta i bloggen! Viktigt i tider som detta…

    Anna 2015-11-14 18:39:21
    Svara
  • Bär i minne, det är detta folk flyr ifrån.

    Sanna 2015-11-14 18:34:46
    Svara
  • Väldigt bra skrivet! Håller så himla mycket med och är tacksam för ditt inlägg.
    Om man är från IS så tar man sig inte in i västvärlden via båtar över Medelhavet, gående eller klättrar över stängsel. Terroristerna kommer inte sluta för att man sätter upp gränskontroller. För de är inte flyktingar. De vill att vi ska vara rädda och känna hopplöshet och skydda oss mot varandra. Känns så viktigt att inte reagera så, att inte ge dem det gratis.

    Agnes Nordquist 2015-11-14 18:23:02
    Svara
  • 128 människor har dött, och din största oro är att Sverigedemokrater ”kommer att mobilisera sig”? Du är inte rädd att vi generellt har ett samhälle där man inte går säker någonstans? Ett samhälle där kriget redan pågår omkring oss?

    Minns till exempel Madrid, London, och New York. Minns självmordsbombaren på drottninggatan, som bara tack vare sin egen inkompetens inte lyckades ta julshoppande svenskar med sig in i döden. Att IS har hotat med ytterligare attacker och varje evenemang eller social gemenskap som drar till sig människor i teorin riskerar att sluta med ett blodbad: Det är inte ett problem?

    Du skriver också ”Fastän det borde vara precis tvärtom.”. Sandra: precis HUR menar du att ett massmord på 128 människor ska föda kärlek?

    Idé: Du slutar att kommentera politiska händelser och håller dig till att låtsas att du för alltid är en tonåring, med allt som hör därtill. Det vill säga ämnet som det som det vanligtvis handlar om här.

    Daniel 2015-11-14 16:33:14
    Svara
    • Svar på Daniels kommentar.

      @Daniel : Word! Där slog du huvudet på spiken och jag övertygad om att många bloggläsare anser det samma som du
      men har svårt att få fram det i rätt ord. Det här inlägget var bara så pinsamt dåligt och helt oengagerat skrivit. *skämskudde*
      Sandra bör hålla sig till att skriva om tonårshångel och eviga fester. Politiska händelser finns det andra som skriver om och som gör det på ett adekvat sätt. Var och en till sitt.

      Annette 2015-11-15 13:09:11
      Svara
    • Svar på Daniels kommentar.

      ”Du skriver också ”Fastän det borde vara precis tvärtom.”. Sandra: precis HUR menar du att ett massmord på 128 människor ska föda kärlek? ”

      Att ta orden ur sitt sammanhang. Istället för att hata sina medmänniskor bör man visa extra mycket kärlek.

      Lisa 2015-11-15 01:57:34
      Svara
    • Svar på Daniels kommentar.

      Visst har du rätt i att ifrågasätta fokuset på rasismens eventuella ökade spridning, men jag finner det lite märkligt att du bara räknar upp exempel på terrorattentat i VÄST, som dessutom bara begåtts av islamistiska extremister. Du räknar inte upp Trollhättan, Charleston shooting eller någon av alla terrorattentat som länder i Mellanöstern och Afrika råkat ut för under senaste tiden, som skördat precis lika många offer om inte fler. Det är svårt att inte koppla sånna här händelser till just rasism, eftersom främlingsfientliga använder dessa händelser till att späda på folks fördomar ännu mer. Jag tror Sandra bara menar att vi inte ska rikta vårt hat mot någon annan än de människor som utfört dessa och tidigare dåd, och känna kärlek för resterande medmänniskor. Ungefär. I vilket fall som helst var din ton rätt nedlåtande och orättvis mot Sandra

      N 2015-11-14 19:50:14
      Svara
      • Svar på Ns kommentar.

        Precis! Ja menar breivik dödade ca 100 oskyldiga ungdomar och han var en rasist. Finns
        Extremister åt båda hållen.

        Sara 2015-11-15 07:02:07
        Svara
  • Intressant att du skriver ”Sverigedemokrater, rasister, främlingsfientliga kommer att mobilisera sig, ta rygg på ilskan, föda mer ondska. Fastän det borde vara precis tvärtom”. Du nämner inte IS. Hur kommer det sig?

    Annette 2015-11-14 15:41:34
    Svara
    • Svar på Annettes kommentar.

      I och med länkarna nedanför texten så menar hon ju nog att det är IS som står bakom attentatet, och att nämnda grupper kommer få ytterligare bränsle av det.

      Sofia 2015-11-14 16:08:17
      Svara
      • Svar på Sofias kommentar.

        Jag tror inte hon mena så. Jag tar det som att hon seriöst anser att Sverigedemokrater är som isis. Om inte farligare..

        L 2015-11-14 19:28:08
        Svara
  • Ett bra inlägg. Det är så svårt att veta vad man ska säga efter en sån här fruktansvärd händelse. Men något som slog mig när jag kollade på SVT:s live rapportering i natt var hur fruktansvärt måste inte detta dessutom vara för alla som flytt från sådana händer i Syrien, till Paris, och så händer sånt här där med.

    Emma Lindvall 2015-11-14 14:56:08 https://doesangelsbleedcrimsonblood.wordpress.com/
    Svara
  • Too little, too late och med helt galet fokus. Här slutar jag följa din blogg.

    Milou 2015-11-14 14:14:02
    Svara
    • Svar på Milous kommentar.

      Fattar inte vad menar du? 140 personer har dött i terrorattack Frankrikes största attentat genom tiderna. Det är helt förfärligt. Jag blir så himla ledsen av sådant här, på riktigt. Att religions snedtolkningar kan skada människor och skapa krig. Avskyr den sortens hat!

      Mmmm 2015-11-14 18:28:11
      Svara
    • Svar på Milous kommentar.

      Og av alle ting å hisse deg opp over og rette sinne mot på en dag som dette, så velger du dette.
      Gratulerer med et flott valg Milou.
      Håper du kan leve godt med det,
      vi klarer oss nok uten deg.
      <3

      Anne 2015-11-14 15:49:16
      Svara
    • Svar på Milous kommentar.

      Vet inte vad du syftar på Milou, men jag kan känna att fokus ligger fel i Sandras inlägg då det känns okänsligt att direkt få det här att handla om rasism istället för att visa genuin respekt för Frankrike och inte leda in samtalsämnet på något annat. IS är en terrororgansiation, det är läskigt, dom är farliga och jag tycker inte vi ska prata om rasism i nuläget. Det ska handla om avsky för det dom gjorde igår. Inte svårare än så.

      All respekt

      ella 2015-11-14 15:22:50
      Svara
      • Svar på ellas kommentar.

        Ella jag kan förstå din poäng att enbart hedra och minnas de som förlorat livet i denna fruktansvärda händelse. Men samtidigt är högerpopulistiska partier (t.ex. SD och Front National) så snabba på att använda dessa typ av händelser för att försöka polarisera och skapa ännu mer rädsla, främlingsfientlighet och rasism för att få över fler på sin sida. Därför är det av stor vikt att komma ihåg att det här inte sker pågrund av att vi hjälper människor som flyr för sina liv eller att ”vanliga” muslimer tänker på samma sätt som terroristerna. Vi måste stå tillsammans, enda vägen är kärlek och respekt för alla människors lika värde.

        Johanna 2015-11-14 22:27:56
        Svara
    • Svar på Milous kommentar.

      Haha, alltså va?? Du kommenterar surt på Sandras skoinlägg om att hon *inte* bloggar om Paris, men när hon väl gör det (OBS typ inte ens två timmar efteråt) så är det ”too little, too late”?? Skärp dig.

      A. 2015-11-14 15:14:45
      Svara
    • Svar på Milous kommentar.

      Men va? Väldigt orättvist, Sandra är liksom ingen politisk kommentator eller expert, vad förväntar du dig för något egentligen?

      Malin 2015-11-14 15:11:04
      Svara
    • Svar på Milous kommentar.

      Vad menar du?

      N 2015-11-14 15:04:33
      Svara
    • Svar på Milous kommentar.

      Alltså vilken konstig kommentar. Så drygt att skriva ”too little, too late”, som att det var Sandras uppgift att vara först med att skriva/kommentera det som hänt. Vad tycker du hon borde ha skrivit?! Tycker dessutom hon tar upp en jätteviktig grej i det här inlägget, att vi ska vara vaksamma så det här inte gör oss till rasister. Precis såna här händelser som ökar hatet och rasismen tyvärr, ”vi”mot ”dom”.

      Johanna 2015-11-14 14:39:10
      Svara
  • Håller med ”L” och ”Karin”. ”Pam” har givetvis en poäng i att terrorister av alla de slag kan vara infödda, leva och verka hela sina liv i samförstånd med andra innan avskyvärda handlingar begås, Trollhättan och Utöya är ju bevis nog om man nu inte sedan innan begriper detta själv.
    ” Kan vi inte hitta en sund balans mellan total främlingsfientlighet och en realistisk syn på hur vi ska handskas med extremistisk islamism och ökade flyktingströmmar där svenska kommuner idag fullkomligt går på knäna?” Mycket välformulerat av ”Karin”. Just så.
    Lösningsorienterat, realistiskt och gärna mindre affektiva uttalanden ifrån människor som egentligen inte är så väl insatta som de gärna utmålas. Likt Schyffert mfl som ganska grovt förenklar en komplex verklighet. Och ”Pam”, det finns precis som du hävdar människor som är beredda att begå grymma handlingar av olika slag. Säpo har som tur är bra koll. På de flesta åtminstone.
    Något liknande som skedde i Paris kan ju likaväl ske här. Mannen i Stockholm klantade ju som bekant till det för några år sedan och lyckades enbart spränga sig själv och ingen annan som väl var. I Sverige har inte gjorts mycket för att komma till bukt med/markera mot denna oacceptabla utveckling. Det var ju inte länge sedan man snarare lade huvudet på sné och tyckte synd om dessa individer som åkte på sina terrorresor, gå före i bostadsköer var det tal om också. Tur att dessa totalt naiva tongångar blivit lite mer restriktiva. Lite försent kanske tyvärr.

    Kim 2015-11-14 14:08:56
    Svara
  • Så viktigt! Kram Sandra! <3

    Hedvig 2015-11-14 13:29:38
    Svara
  • Vad kallar du dessa terrorhandlingar för om inte HAT? Är detta ett utlopp för kärlek, respekt och omsorg om sina medmänniskor anser du? Ska omvärlden bemöta såna här fruktansvärda attacker med godhet och förståelse?
    Det är just sånt här som föder hatet och ondskan! Omvärlden ska absolut inte glömma och förlåta detta. Det är dessa handlingar som är de mörka krafterna. Som är hatet mot en omvärld som strävar efter jämlikhet, det fria ordet och religionsfrihet.

    Jeanette 2015-11-14 13:21:49
    Svara
    • Svar på Jeanettes kommentar.

      Förlåt, jag tror bara att du missförstod vad poängen med Sandras inlägg var. I alla fall som jag förstod det menar hon inte att vi bara ska glömma och förlåta för det ska vi absolut inte göra, utan jag tror att det hon ville få ut var att vi måste visa hur vi sörjer med de som har fått sina familjer och vänner dödade och hålla de vi älskar nära. Den här händelsen gör ju att man blir arg, ledsen, besviken osv. och det växlar ju i vilken känsla som blir starkast för stunden. <3

      Olivia 2015-11-14 14:23:01
      Svara
  • <3

    Daniella i Edinburgh 2015-11-14 13:19:05 http://Forbiddenforest.blogg.se
    Svara
  • Bra skrivet! Det är IS som måste bekämpas! Fy för dom ><

    Sara 2015-11-14 13:11:07
    Svara
  • Bra skrivet, och bra länkar.

    Hanna 2015-11-14 12:51:55 http://helh.blogspot.se
    Svara
  • <3

    K 2015-11-14 12:46:17
    Svara
  • Alla är vi människor och hat får inte växa fram men genom att inte kontrollera vad det är för människor som rör sig över gränserna kan en och en annan terrorist följa med. Det handlar inte om rasism utan det handlar om att ha kontroll på samma sätt som flygplatser har kontroll över vilka som tar sig igenom deras gränser. Det är hemskt och det är så fruktansvärt att oskyldiga människor ska behöva förlora livet på grund av terrorism men vi alla måste arbeta tillsammans för att det ska få ett stopp – vare sig man är Sverigedemokrat eller Moderat.

    L 2015-11-14 12:42:13
    Svara
    • Svar på Ls kommentar.

      Är nyfiken på om det finns någon särskild statistisk som ligger till grund för de antaganden du gör i din kommentar? Har du siffror som pekar på att flyktingmottagande, från ex Syrien som vi i nuläget ser, korrelerar med mängden terrorbrott i mottagarländerna?
      Eller är det bara tankar som grundar sig i rasistiska föreställningar om att muslimska asylsökande i högre utsträckning skulle utföra terrorhandlingar än personer som är födda i västeuropeiska länder?

      A 2015-11-14 15:41:14
      Svara
    • Svar på Ls kommentar.

      Fast vet du L, det där är riktigt ruttet. Att det slinker med terrorister in i länderna för att det är så mycket människor i rörelse just nu? Som om massmördare och terrorister inte kan ha levt och verkat i samma land hela livet? Du behöver bara se tillbaka en månad, till skolan i Trollhättan, och dådet som utfördes av Anton Lundin Pettersson. Tittar du lite längre bak hittar du Bering Breivik. VET du att personerna som stod bakom attackerna i Paris är människor som rest och tagit sig över gränserna bland flyktingar, eller bara antar du? Gissar du vilt?

      Pam 2015-11-14 13:23:31
      Svara
      • Svar på Pams kommentar.

        Pam,
        http://news.yahoo.com/two-men-linked-paris-attacks-registered-migrants-greece-195255102.html;_ylt=AwrBT9HdkkdWP3IA_SJXNyoA;_ylu=X3oDMTEyN2RpcXU4BGNvbG8DYmYxBHBvcwMxBHZ0aWQDQjEzMjRfMQRzZWMDc2M-

        Sofia 2015-11-14 22:59:52
        Svara
      • Svar på Pams kommentar.

        Fast skillnaden är ju enorm. Paristerrorattackerna gjordes i islams namn. Breivik, Trollhättan, Ocklahomacity bombningen och liknande terrorattentat gjorta av västerlänningar har inte gjorts pga religion. Syftet kanske är samma, men motivet annorlunda.
        Parisattackerna är en attack mot mänskligheten, demokratin och friheten och ska inte blandas med Breivik och liknande även fast det är precis lika fruktansvärt!

        M 2015-11-14 14:00:21
        Svara
        • Svar på Ms kommentar.

          Är du seriös? Du menar att Breiviks attack inte var en attack mot mänsklighet, demokrati och frihet? Hans offer valdes ut för att de tillhörde en politisk ideologi som Breivik inte höll med om. Vad är inte detta om en attack mot yttrandefriheten och rätten att välja politisk tillhörighet, ett fundament i demokratin? Och Lundin Petterson valde ut sina offer på grund av etnisk bakgrund. På vilket sätt skiljer sig detta från de värden som attackerades under terrorattentatet i Paris? Att hävda att terrordåd med specifikt religiösa motiv skulle vara så mycket värre än sådana med uttalat politiska syften är att bortse från den ideologiska dimensionen som finns i alla former av terrorism. Det handlar om ideologi, oavsett om den framförs med ett rent politiskt eller religiöst språk, och det är bara genom att inse detta som man kan förstå vad som motiverar dåd som det i Paris. De uppstår inte ur intet; det är inte en grupp knäppskallar som plötsligt fått för sig någonting – den organisation och kraft som står bakom attackerna är ett resultat av sin historiska och politiska kontext. Ett religiöst språk används för att motivera och underbygga ideologin, men det är inte anledningen till att dåden utförs. Ja, IS och liknande organisationer är vidriga monster, men om man inte ens tänker fråga sig varför så är det lönlöst att hoppas på en bättre framtid. Antagonismen kommer inte att minska av att man tar människor ur sin kontext och gör dem till abstrakta symboler för Ondskan och Hatet.

          Hanna K 2015-11-14 18:20:36
          Svara
        • Svar på Ms kommentar.

          Fast det stämmer inte. Allt har med religion att göra även om en muslim eller kristen inte utför dådet. Anders Behring Breivik är högerextremist precis som Anton och det kommer från hat mot en specifik grupp – i det här fallet muslimer och religionen islam.

          L 2015-11-14 14:33:32
          Svara
        • Svar på Ms kommentar.

          Så M vad är Breivik en attack mot om inte demokratin och frihet? Vad var Anton en attack mot om inte mänsklighet, det var en skola med barn? Jag vet inte vad du vill försvara men det låter illa.

          Det som skedde i Paris och Beirut är hemskt och får inte hända men det är också orsaken till att människor riskerar sina liv för att fly i andra länder. Vi alla är rädda, vi alla vill ha trygghet. Vart försvinner vår empati om vår rädsla gör att tusentals människor dör för vi av rädsla inte vill släppa in en potentiell mördare.

          Sarah 2015-11-14 14:30:11
          Svara
        • Svar på Ms kommentar.

          ”I islamens namn” är nog inte helt riktigt – det är terror i terrorns namn, religionen blir använd som vehikel för att transportera hat i form av våld och förtryck.
          Jag förstår nog hur du menar, dessa attacker är lättare att samla ihop under ett begrepp medan andra verkar mera isolerade, personligare. Men motivet är ändå alltid hat, inget annat.

          linnea 2015-11-14 14:30:02
          Svara
      • Svar på Pams kommentar.

        Du är tämligen bra på att vrida och vända på det jag skrev och för att vara ärlig tänker jag inte förklara mig eftersom du vägrar förstå. Jag säger bara såhär: If your religion is worth killing for please start with yourself och sedan får du tolka det hur du vill.

        L 2015-11-14 13:51:54
        Svara
    • Svar på Ls kommentar.

      Solidaritet och medmänsklighet med öppna gränser i all ära, men hur handskas vi med stor bostadsbrist (fick själv vänta i över 10 år på ett eget kontrakt), terrorism som begås i IS namn, ökad kriminalitet och segregation? Motsättningarna är enorma till följd av denna oansvariga invandringspolitik. Kan vi inte hitta en sund balans mellan total främlingsfientlighet och en realistisk syn på hur vi ska handskas med extremistisk islamism och ökade flyktingströmmar där svenska kommuner idag fullkomligt går på knäna?

      Karin 2015-11-14 13:21:27
      Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!