en lördag i Gustavia.

st barths

Här kommer en liten historielektion! Visste ni att Saint Barth – alltså ön i Västindien där jag just nu är – en gång i tiden var en svensk koloni? Den var vår mellan åren 1784–1878, alltså i nästan hundra år.
Sverige använde den främst till att bedriva slavhandel i och med att världen historiskt sett ganska ofta suger.

I huvudstaden Gustavia som vi besökte i lördags finns små svenska hints kvar – som gatuskyltar, svenska flaggor och annat. Det finns till och med ett svenskt konsulat här. Dessutom består öns vapensköld av Tre Kronor och staden själv är döpt efter Gustav den tredje. HUR mycket lär jag er nu?

st. barth

Hur som, i lördags åkte vi i alla fall hit för att promenera runt bland Gustavias kvarter, titta i affärer och äta lunch. Det var så otroligt pittoreskt och lite som att vara i en gammal technicolorfilm.

st barths

Passerade Trångsund där jag även var och föreläste förrförra veckan!

st. barth

Hello, här står jag och poserar lite.

st barths

Rosa hus är bäst.

st. barth

Egentligen är inte de svenska gatunamnen officiella eller hur man ska säga, utan det var en konstnär på sextiotalet som monterade upp dom. Man fick ju ändå hopp om att även svenska gator kan ha varm sol i december.

st barths

Vi tittade in i en kyrka.

st barths

Och gick förbi en parkvakt (?) med en kotte i handen.

st barth

Min mamma tyckte hon och detta huset passade ihop ^^

st barth

Sedan åt vi lunch bredvid den här lilla fiskestugan innan det var dags att åka hem och bada.

st barth

Translation. On Saturday we spent the day Gustavia, the biggest city on St Barths. Between the years of 1784–1878 St Barths was a Swedish colony, so everywhere in the city there were little Swedish hints, like Swedish street names for example. We walked around, did a little shopping and had lunch before we headed back home.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
43kommentarer
  • Angående att (inte) resa till ett gammalt koloni av ens eget land: hur tycker ni man ska göra med resor till Sveriges egna Norrland då, som anses ha varit och fortfarande vara Sveriges största koloni (samer, anyone)?

    Jag blev så himlahimla glad av det här inlägget! Fint att Sandra berättar om Sveriges historia med slavhandel, som man så gärna håller tyst om. Sandra kan ju inte förändra historien, så då är det väl viktigt att hon informerar om den istället!

    Maija 2016-12-07 17:51:21
    Svara
  • Jösses vad många blir kränkta. Lägg ner.

    x 2016-12-07 10:18:01
    Svara
  • looks lovely! oh miss the sunlight…

    Ace 2016-12-06 21:59:07 http://www.aceblog.dk
    Svara
  • Precis när jag läst ditt inlägg så fick jag veta ännu mer om ön här: http://urplay.se/program/197830-tank-till-melanin-det-ar-inte-ok 9 min in. Sevärd serie!

    /J

    Johanna 2016-12-06 21:27:54
    Svara
  • http://www.urbandictionary.com/define.php?term=woke :))

    L 2016-12-06 21:16:29
    Svara
  • AWAKE var menat till seinabo..

    Jennie 2016-12-06 20:31:18
    Svara
  • Menar du AWAKE?? 😉

    Jennie 2016-12-06 20:30:02
    Svara
  • Intressant fakta iom att jag studerar historia: St. Barthélemy skänktes till Sverige av Frankrike, det var en relativt liten ö men växte sig större då den blev en frihamn. Hit kom skuldsatta handelsmän och oliktänkare samtidigt som den franska revolutionen utbröt och ön hade dessutom både näringsfrihet och religionsfrihet. Kram och hej vad fint det ser ut där!

    Anna 2016-12-06 20:21:14
    Svara
  • prick min tanke!

    ebba 2016-12-06 20:09:37
    Svara
  • Du lärde oss absolut ingenting nu! Det känns inte kul när du kallar dessa gatuskyltar och miljöer för mysiga när de är en produkt av slavhandel, kolonialism och imperialism! Du kunde lärt oss dina läsare lite mer om det iställlet! WOKE är inte något man är ibland, det är ett state of mind som man kommunicerar till andra!

    Seinabo 2016-12-06 19:08:07
    Svara
  • Attans vilka fina miljöer det ser ut att vara där! Njut, för sjutton <3

    Ellen 2016-12-06 17:31:48 http://lindbergellen.com
    Svara
  • Men herrejösses. Är det inte meningen att vi ska ta del av kulturen och historien under våra resmål? Sedan om landet eller staden eller vad det än är har bedrivit slavhandel eller haft krig i årtionden så tillhör det det förgångna. Det är en upplevelse att ta del av det som en gång har varit och historien kommer alltid finnas kvar vare sig ni vill det eller inte. Så låt Sandra njuta av härliga semester och ge er.

    Lisa 2016-12-06 17:23:59
    Svara
  • vad bra att du nämner sveriges koloniala historia! fler borde prata mer om det. tack.

    Stina 2016-12-06 17:22:30
    Svara
  • Ska man bojkotta (ej turista i) länder som har utsatts för kolonisering eftersom det känns ”obehagligt” för en själv? Tycker det låter som en björntjänst. I det här sammanhanget borde man väl snarare bojkotta Sverige om man ska bete sig logiskt. Dock att det mest vettiga bör vara att bojkotta länder som förtrycker folkgrupper idag, för att skapa politiska incitament, och försöka resa ansvarsfullt. Man bör tänka på konsekvenserna av ens handlingar, inte bara ens magkänsla.

    Tove 2016-12-06 17:14:12
    Svara
  • St. Barth’s looks beautiful! Enjoy the warm weather!

    -Christine
    www.christinelovestotravel.com

    Christine 2016-12-06 16:50:37 http://www.christinelovestotravel.com
    Svara
  • Går inte att svara på kommentarer?

    Anna 2016-12-06 16:39:31
    Svara
  • Jag höll med Polly!

    Anna 2016-12-06 16:39:00
    Svara
  • Vadå ”som konstnär”? Är det bättre när icke-konstnärer är stolta över kolonialisering?

    Lisa S 2016-12-06 16:38:54
    Svara
  • Jag håller med! Man kan ju tycka att det är fruktansvärt att det bedrivits slavhandel på en plats på 1800-talet, men det kan inte Sandra belastas för. Och jag personligen tycker att resa till olika platser är det bästa sättet att lära sig om historia och kultur. Verkar märkligt att begränsa sitt resande p.g.a. hemska saker har hänt/händer här. Bättre att vara nyfiken och lära sig och sedan berätta vidare för andra.

    Anna 2016-12-06 16:38:37
    Svara
  • Jag tycker det är helt otroligt hur så många klarar att bli upprörda. Menar ni på fullt allvar att man inte borde besöka en plats för att våra förfäder koloniserade deras förfäder. Men den logiken borde alltså Portugiser aldrig besöka Brasilien, Engelsmän aldrig besöka USA och Svenskar borde för den delen heller inte besöka Norge, vi var ju inte så väldigt hyggliga mot dom en gång i tiden.

    Jag håller med Amanda, skärp er! Vi måste klara att använda huvudet istället för att bara låta hjärtat reagera när vi hör om något som är obehagligt. De Svenska skyltarna blir ju en påminnelse om öns historia och gör att denna inte glöms bort. Varför skulle det vara att stoltsera med kolonisationen? Om något så handlar det ju om att göra människor medvetna om att vi Svenskar har detta i vårt bagage.

    Polly 2016-12-06 15:39:07
    Svara
  • Jag hoppas att alla ni som skriver kritiskt om Sandras ’obekymrade lyxsemester i slavkoloni’ går runt och verkligen känner tyngden av seklers slavhandel varje gång ni är i USA, England, Portugal, Spanien, Nederländerna, Frankrike, Kambodja, Korea, Filippinerna, Kina, Japan, Marocko, Tunisien, Italien, Grekland, Brasilien, Danmark, Mexiko samt såklart hela Afrika (ursäkta ospecifierad här, är totalt emot hopklumpning av ’Afrika’ men kan inte lista alla historiska kungadömen, regioner och grupper samt nutida länder i Afrika som drabbats hårdare än vi nånsin kan förstå av slavhandeln).
    Hoppas ni alla i er vardag ser de fruktansvärda avtryck som slavhandeln gjort och fortfarande gör i vår samtid, samt aktivt motverkar dessa!

    S 2016-12-06 15:28:53
    Svara
  • Min kommentar var svar till Olivias kommentar…

    Julia 2016-12-06 15:15:19
    Svara
  • Det hon menar är väl att det inte är så många som går runt och hyser agg mot/har någon form av relation till svenskar/Sverige på ön då den varit fransk en lång tid sedan dess? Det är vanligt att karibiska öar tillhört europeiska länder, Aruba till exempel tillhörde Nederländerna fram till 1986 och har fortfarande nederländska som officiellt språk. Det är väldigt allmänt känt, och förmodligen därför hon länkade wikipedia, så du kunde läsa på lite.

    Julia 2016-12-06 15:14:42
    Svara
  • Extremt märkliga resonemang här. Så man får inte åka på semester till ett ställe som har varit ens lands koloni? Slavkoloni eller inte, i många länder som koloniserats har människorna råkat extremt illa ut. Ska inga engelsmän få åka till Indien exempelvis? Och att formuleringarna känns obekymrade? Hukar ni själva av skuld och skam innan ni åker till länder som förtrycker sitt folk idag? Exempelvis: Thailand och Kina, bara för att nämna några. Viktigare är väl snarare att fokusera på det som händer i världen nu, göra aktiva val utifrån det, och samtidigt inte glömma bort historien. Till exempel genom att skriva om det på sin blogg.

    Mills 2016-12-06 15:10:37
    Svara
  • Thanks for the history lesson, I didn’t know! Was wondering why there was a sign in swedish at St. Barths in one of your instagram pics. But now it makes sense.

    Caroline 2016-12-06 15:09:29
    Svara
  • Haha men vadå kram? Om du ska svara kan du väl svara på frågan ist för att länka till Wikipedia

    Olivia 2016-12-06 15:00:29
    Svara
  • Men skärp er ni som kommenterar, det är inte Sandras ansvar att Sverige för 200 år sedan bedrev slavhandel. Som hon skriver suger det att det var så förr i tiden men att inte åka till ön idag och spendera pengar på turism är verkligen inte fördel för invånarna. Förmodligen lever många av dem snarare på turismen.

    Amanda 2016-12-06 14:14:21
    Svara
    • Svar på Amandas kommentar.

      ja verkligen, det blir också ett väldigt konstigt sätt att se på det i och med att väldigt många länder var koloniserade på 1800-talet och väldigt många länder bedrev slavhandel på 1800-talet. USA, som ett exempel. Att världen har em mörk historia är ingen hemlighet, att vägra besöka länder pågrund av det är superdumt tänkt. St Barths är en demokrati med goda kontakter med Sverige och lever på sin turism. Är ni nyfikna kring detta finns mycket skrivet, bara att googla. Man ska vara medveten om sin historia, men det vore jobbigt om vi vägrade besöka fullt fungerande platser pågrund av något dåtida. Som att exempelvis vägra tyskar att besöka polen pga de hade koncentrationsläger där. det blir superknasigt tänkt. Bättre istället på att lägga energin på hur världen ser ut nu och fundera kring vad som händer just nu i dom länder man väljer att besöka. kram

      sandrabeijer 2016-12-06 14:51:38
      Svara
  • Jag tycker också dina formuleringar känns rätt obekymrade. Varför väljer man (ni/din mamma) just den här gamla slavkoloni-ön för en lyxsemester?
    I din engelska sammanfattningen nämner du inte ens den svenska slavhandeln?

    LB 2016-12-06 13:58:38
    Svara
  • Tänk så många (främst unga) som inte hade känt till detta mörkare kapitel av svensk historia om inte du hade berättat det. Jag tycker det är helrätt att både besöka, uppmärksamma och berätta istället för att ignorera stället och tiga bort det. Superfint ställe verkar det iaf!

    Cykelkatten 2016-12-06 13:17:38 http://cykelkatten.cc
    Svara
  • Åh så mysigt det ser ut 🙂

    Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★ 2016-12-06 13:03:33 http://www.saramadeleine.se
    Svara
  • I’m glad you bring this up, I’ve been wondering if you would mention it at all. But I must say, it doesn’t seem like it bothers you at all? oh yeah btw sweden used to colonize this country, but look how amazing here is now and how cute it is with swedish street signs? Seriously?

    Signe 2016-12-06 12:54:14
    Svara
  • Inte nog med att ön var svensk under 100 år och var en del av slavhandeln på den tiden – det ”svenska” som finns kvar på ön idag, med gatuskyltar och annat är ditsatt i efterhand, inte genuint kvar från den tiden. Det gör att det känns ännu värre på något sätt. Minns tyvärr inte exakt, men det är ditsatt för turister.

    Svara
  • Ja, det är en fruktansvärt svart historia som är viktig att känna till.

    Det ser vackert och fridfullt ut i dag. Njut på av semestern!

    Anna, New York - My Bite of the Big Apple 2016-12-06 11:51:25 http://www.newyorkmybite.com
    Svara
  • Måste vara lite skumt att som svensk vara på semester i ett land Sverige kolonialiserat? Liksom hur blir ni bemötta när ni berättar att ni är svenskar?

    Olivia 2016-12-06 11:23:25
    Svara
    • Svar på Olivias kommentar.

      Finns mycket information och historik här att läsa om du är nyfiken. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saint-Barth%C3%A9lemy
      Ön är framförallt fransk och tillhörde EU fram till 2012 (!). Nu har ön utomeuropeiskt självstyre. kram.

      sandrabeijer 2016-12-06 13:34:59
      Svara
  • Kanske handlar om att inte glömma historien.

    Jossan 2016-12-06 11:18:05
    Svara
  • Historien är ju dessvärre ofta otäck och mörk, men vilket fint ställe det verkar vara nu i alla fall, ser otroligt mysigt ut!

    Hey Emelie 2016-12-06 09:59:22 http://heyemelie.blogspot.com
    Svara
  • Så gulligt!
    http://9gag.com/gag/aWMLqN6

    Fenja 2016-12-06 09:13:06
    Svara
  • Tänkte lite samma sak, men det kanske finns någon djupare mening med det hela? Men det känns nästan lite osmakligt faktiskt, vid en första anblick!

    Emma 2016-12-06 08:51:59 http://vredeshantverk.blogg.se
    Svara
  • Åh så himla drömmigt! <3 Ha en fortsatt fin resa!

    Jessicas viktiga mål 2016-12-06 08:25:56 http://blogg.amelia.se/jessicasviktigamal
    Svara
  • Som historieälskare har man förstås läst om Saint Barthélemy, tog någon sekund innan jag kopplade att det var samma ö men misstänkte nästan det och att man i svenska historieböcker verkar ha använt det franska namnet på ön. Man blir nyfiken på invånarna, är de före detta slavar då eller är det mest en turistort med västerländska turister?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Barth%C3%A9lemy

    Linda 2016-12-06 07:39:28
    Svara
  • Tycker det är rätt konstigt att man som konstnär vill stoltsera med ett lands kolonisering.

    Jessi 2016-12-06 07:38:52
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!