det här med reklamsamarbeten.

sandra-beijer-helgbild
(foto: janne naess)

I helgens publicerades en intervju med mig i Dagens Media med fokus på mitt yrke som ”influencer” och hur jag tänker när jag går in i reklamsamarbeten. En väldigt fin intervju tycker jag. Har blivit intervjuad ganska mycket genom åren och det märks verkligen när det är en duktig journalist och inte.

I alla fall.

Det här med att märka reklaminlägg är minst sagt en aktuell fråga just nu, så jag kände att jag ville skriva lite mer om det utöver intervjun. (Läs den gärna först, orkar inte upprepa mig ang det som står där).


Så:
Jag är en av dom som varit en så kallad storbloggare allra längst. Jag går in på mitt tolfte år som bloggare nu och mitt åttonde år som egenföretagare. Som det ser ut nu fakturerar jag en fast summa till Metro Mode varje månad + får betalt för de samarbeten jag gör utöver. En ganska vanlig modell tror jag.

Det är ett faktum att bannerdöden kommer att ske inom några år. Då kommer dom redaktionella samarbeten man gör vara det som man i huvudsak får betalt för och lever på.
Alltså är det extremt viktigt att bloggare lär sig att göra intressanta, relevanta samarbeten för sina läsare som passar in i flödet och är trovärdiga. Det är även viktigt hålla en rimlig nivå på samarbeten och inte ”spamma”, samt även såklart att läsarna förstår att samarbeten inte är något ”fel” utan snarare ett måste i och med att läsa bloggar inte är en betaltjänst.

Med det sagt, här är grejer som jag tänkt på, grejer som jag tycker är problematiska och som måste förändras om bloggen som idé ska kunna leva kvar:


Du gör inte samarbeten för din egen vinning utan för din målgrupp.

Först och främst –  vad flera bloggare måste förstå är att samarbeten inte är något för dom själva för att kunna leva ett lyxigare liv. Om bloggen är ens yrke måste man behandla samarbeten precis som vilken tidningsredaktion som helst. Man måste tänka: vilka varumärken är relevanta för min målgrupp? Både ekonomiskt, åldersmässigt och såklart som man själv kan stå bakom.
Jag tycker exempelvis det är ganska konstigt när bloggare flyger första klass med typ Emirates till nåt femstjärnigt lyxhotell som ett samarbete. Hur många av läsarna har råd med det här? Antagligen en promille.

När jag och Flora tågluffade runt i Europa förra våren i samarbete med Interrail tycker jag är ett exempel på ett bra samarbete för just mina läsare. Jag hade nog aldrig kommit på att göra den resan privat – men den gick rakt in i min målgrupp och något som många har råd med och därigenom gynnar den både avsändare och mottagare. Plus roligt innehåll för bloggen då obvi. Bra innehåll är A och O i ett samarbete.
Om jag sedan har lust att åka till nån söderhavsö och dricka champagne bör jag göra det för mina privata pengar.
Obs jag säger inte att detta exempel gäller alla, men ni fattar dealen: tänk på mottagaren och inte på dig själv.


Bloggare får inte sätta sig på tvären när läsare klagar – lyssna på dom.

En annan sak som jag tycker är lite märklig är när bloggare tar illa upp när deras läsare klagar över dåliga samarbeten. Den direkta kontakten med läsarna är ovärderlig för en bloggare! Säger läsarna att det är irrelevant eller tråkigt så måste man som bloggare kunna ta åt sig av den kritiken.
För att göra ett samarbete intressant bör man lägga ner mycket tid på det specifika inlägget och hela tiden försöka tänka på vad man själv hade uppskattat som läsare.
Obs – detta bör ej förväxlas med dom kommentarer som är ”hej, tänker sluta läsa din blogg nu, du säljer ut dig själv”.
Som läsare måste man förstå att bloggaren behöver gå in i samarbeten och dessutom att ett samarbete inte alls alltid är lika med dåligt. Det går att göra jätteroliga, intressanta samarbeten. Dessutom tror jag att en del bloggare ibland tänker att de inte vill märka ut reklam för att de är rädda för just dom kommentarerna. Så kan vi ju inte ha det.
Både bloggare och läsare bör vara uppmärksamma och inlyssnande mot varandra.


Reklamombudsmannenmåste förstå hur en blogg fungerar.

Ett annat problem med att märka ut inlägg är att Reklamombudsmannen måste förstå hur en blogg fungerar. Jag läste att Blondinbella satts dit för att hon inte publicerat logotypen i ett samarbetsinlägg. Vad är det för sjukt?
Ett blogginlägg är INTE en annons utan ett redaktionellt samarbete. Om vi ska kunna göra bra samarbeten måste det finnas spelrum. Att märka ut högst upp och längst ner borde räcka. Läsaren ska självklart veta att det handlar om ett samarbete men man måste samtidigt kunna jobba med varumärket journalistiskt.
Jag pratade med Michaela Forni förra veckan och tydligen ligger RO på henne om att hon måste märka ut dom inlägg som handlar om hennes bok som ett samarbete med förlaget. Detta är ju helt knäppt tycker jag – det handlar ju om kultur. Gudars. RO måste behandla blogg på samma sätt som månadstidningsmagasin typ.


Alla måste inte vara poliser.

Jag tycker att det just nu känns lite som en häxjakt mot enskilda kvinnor. Visst att flera bloggar ”fular sig” och det är såklart inte okej, men många gör faktiskt så gott dom kan. Reglerna för märkning av inlägg förändras hela tiden och ibland kan man som bloggare heller inte riktigt vara säker på hur man ska göra. Därför borde dom portaler som bloggare ligger på vara duktigare på att utbilda bloggare och förklara vad det är som gäller. Jag har även lärt mig massor av Influencers of Sweden som fungerar som ett slags fackförbund för bloggare kan man väl säga. Är du bloggare – bli medlem där, kolla vad som gäller! Jag har också gjort misstag genom åren, men det har ju inte varit med mening utan för att jag inte haft koll. Glöm inte  – en bloggare är också bara en människa. : )


Detta är även en feministisk fråga!

Tro det eller ej, men detta är även en feministisk fråga. Precis som allt i livet faktiskt, det finns alltid en feministisk vinkel att applicera. Vet ni vilka sajter som inte behöver märka ut adlinks, samarbeten, gåvor etc? Sportsajter. Ingen lägger någon press på de klassiskt manliga intressena och hurvida det ska märkas, eller skattas, eller anmälas och allt vad det är. Trots att dom har jobbat precis på samma sätt som bloggare i flera år. Inte okej. Så konstigt att ingen skriver om det här.

Nu kommer jag inte på mer att säga om denna sak just nu!
Hej så länge!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
133kommentarer
  • Riktigt bra inlägg! Har missat det, men är glad att hitta dig. 🙂 Jag tycker själv att om ett inlägg är reklam eller inte är en hårfin grej. Om det är ett aktivt samarbete om en produkt eller en tjänst är det i min mening automatiskt reklam. Jag som jobbar med marknadsföring försöker göra det så klart för bloggare som möjligt, att de ska följa reglerna och skriva tydligt att det är reklam det handlar om. Många företag vill tyvärr inte det och då kan både bloggaren och företaget få problem. En annan sak är det där med banners. Det är i princip redan dött. Jag jobbar aldrig med banners eller annonser. Vad jag själv söker främst i mitt arbete är bloggare och hemsidor att samarbeta med, personer som vill skriva, recensera, göra tävlingar och göra länkbyten. Och nej, som bloggare behöver man absolut inte ha så och så många följare. Jag kan t.o.m. själv driva in trafik till en tävling om det behövs. Det jag tycker är synd är att bloggandet har avtagit så mycket. Jag hoppas att det kommer tillbaka och blir ännu större. Det kommer att bli stor efterfrågan på bra bloggare, en efterfrågan som bara kommer att växa! 🙂

    David 2017-11-09 13:32:36 http://www.seosphinx.se
    Svara
  • Alltså, heja dig!! Så mycket intressant och peppigt i detta inlägg. Tack!

    Ellen 2017-02-09 16:29:05 http://ellenlindberg.se
    Svara
  • Wow, älskar detta inlägg! Så klok är du.

    Frida 2017-02-09 08:31:50
    Svara
  • Underhållande och mycket bra skrivet

    Anne von porat 2017-02-09 02:09:55 http://www.veckomagasinet.com
    Svara
  • Bra Sandra! Klok poäng dessutom på slutet om sportsajterna.. :/ för att det är så

    Emma 2017-02-08 22:11:17
    Svara
  • Så himla viktigt inlägg, kloka ord som lärde mig mycket 🙂

    Isabell 2017-02-08 20:32:47 http://livetpabacken.blo.gg
    Svara
  • Jättebra inlägg och fina viktiga tankar! Reagerade bara på en sak: att tågluffandet skulle vara någonting som många har råd med. Ändå att sprätta ca 10 000 – 15 000 på ett par veckor (förutom de vanliga utgifter en har hemma) är ingenting de flesta i min närhet har råd med, personligen så är jag långt ifrån att ha råd med det! Bara en reflektion. 🙂

    Anna 2017-02-08 18:09:35
    Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      Visste att någon skulle nappa på detta :)) Ett interrailkort för två veckor (fem resor) kostar 1900 kr + tågbiljett från Sverige till säg Danmark 500 kr? Boende kan man få för någon hundring per natt + mat ≠ 15 000 kr. Tror ganska många av Sandras läsare har råd med det, men såklart inte alla – vilket Sandra inte heller skrev. Man behöver inte ta illa upp å andras vägnar heeela tiden, när det faktiskt går att tolka det Sandra skriver på ett helt annat sätt.

      Ellen 2017-02-09 23:10:50
      Svara
  • Fan vad du är vettig, smart och proffsig Sandra. Jag tycker reklam/samarbeten kan vara toppen när de är genomtänkta och välgjorda. Och det är de alltid när du gör dem. Många bloggare har mycket att lära av dig.

    Linnéa 2017-02-08 16:22:44
    Svara
  • Håller med om allt du skriver Sandra, men anser att folk missar en poäng. Reklam är nädvändigt och gynnar naturligtvis såväl dig, som företagen som läsarna, win-win liksom.

    Men det är inte ”schysstare” med samarbeten som passar läsarna, det är bara smartare. Ifall Sandra hade valt att samarbeta med Emirates hade det nog påverkat hennes läsarantal negativt och inte varit ett särskilt lukrativt samarbete varken för henne eller för företaget.

    Vill liksom bara påpeka att Sandra inte är en bättre människa för att hon gör välvalda samarbeten. Det är bara ett smartare drag rent affärsmässigt. Därför är hon också en av de största, för att hon har lyckats bygga upp en portal där läsarna trivs med en tydlig profil och samarbeten som aldrig sticker läsarna i ögonen. En eloge till henne för det! Men kom ihåg att reklam alltid är reklam och en viss sorts reklam inte bättre än någon annan, bara smartare och mera välplacerad.

    Elsa 2017-02-08 16:05:25
    Svara
  • On point! Diskuterade det här med en kompis här om dagen, och tog upp dig och Flora som goda exempel på bloggare som integrerar sina samarbeten med resten sitt flöde, utan att försöka dölja att det är just samarbeten. Tack för ett superbt inlägg!

    Anna 2017-02-08 15:53:56
    Svara
  • Jag håller med dig om ALLT, förutom en grej:
    Jag har noll komma noll problem med samarbeten som inte passar målgruppen. Jag ÄLSKAR när bloggar jag läser får lov att göra saker som jag ALDRIG skulle ha råed med. Lite som när Jonna Jinton fick möjligheten att åka till Yosemite, inte hade jag någon hjälp av hennes rabatter. Men däremot så fylldes en av mina favoritbloggar med ett äventyr som jag fick läsa om.

    Lite som att, säg att du fick en samarbetesresa till Island, med ett fett restaurangbesök. Då hade ju jag blivit superglad! Inte för att jag ever hade råd att åka till Island och göra samma grej, men för att jag fick spännande content och möjligheten att leva genom dig. Men, självklart fattar jag också vad du menar, men tycker i regel att feta upplevelser ger fett innehåll i bloggarna! Plus: Unnar alla kvinnor en gratisresa till Dubai, så råkar du få möjligheten så har du iaf en devoted läsare som hade stått bakom dig, (kan även erbjuda mitt resesällskap om det kniper). KRAM

    Julia 2017-02-08 15:38:40 http://juliamaria.se
    Svara
    • Svar på Julias kommentar.

      hmm men du missar min poäng lite. Jonna Jintons samarbete exempelvis är ju pang rakt in i målgruppen. Superbra placering och samarbete, med en naturupplevelse någon annanstans. Samma sak om jag hade gjort något med Island, hade jag format det så att det passat min blogg och vad ni tyckt om att läsa om. Det handlar om att bibehålla bloggens koncept och ge innehåll till läsarna som man vet att dom skulle gilla. Exempelvis typ Janni Delér eller nån som är mer lifestyle och glossigt magasin, passar det exempelvis asbra med typ en yogaresa till Bali eller så! Det är därför folk går in och läser just där. Det handlar om att utnyttja förmåner utan att skapa något intressant för läsarna egentligen. det var väl typ d jag försökte säga. kram!

      sandrabeijer 2017-02-08 17:07:00
      Svara
      • Svar på sandrabeijers kommentar.

        Ah, men absolut! Det var nog jag som uttryckte mig oklart. Jag tycker självklart att det skall passa målgruppen, men kan också gilla om det händer någonting helt utanför lådan med bloggaren. Säg att du åkte till Dubai och fick festa på lyxjakter, (om du nu hade velat det) då hade jag ÄLSKAT att läsa om det bara för att det hade varit så absurt. Men håller dock med dig i det stora hela, ville bara mest säga att jag tycker att alla former av upplevelse-samarbeten gör bloggar otroligt spännande, och varierade.

        Julia 2017-02-09 16:20:15
        Svara
  • Hann skicka iväg innan jag var klar:) Undrar om tågluffen. Jag vill göra en lite annorlunda resa med min lillasyster och tänkte då på din tågluff med Flora. Nu efter att du har gjort den är det något du kan tänka dig göra igen fast till andra städer? Var det smidigt eller kändes det mest knöligt att hinna med tåg, få sittplats osv? 🙂 Kram Sanna

    Sanna Ek 2017-02-08 15:30:34
    Svara
  • Sjukt bra, intressant, viktigt och pedagogiskt inlägg + massa andra adjektiv. Tummen upp!

    Joline 2017-02-08 14:27:25
    Svara
  • Jäkligt bra skrivet! Tack för både förtydliganden och, för mig, ny kunskap. Gah, blir så arg över sportsajterna, för övrigt!

    Svara
  • Mycket bra och informativt inlägg! Tack!

    Katarina 2017-02-08 10:32:12
    Svara
  • Jag har nog tidigare stört mig otroligt mycket på samarbeten och inte kunnat se längre än att det är ”lätta pengar” men har verkligen ändrat syn på det. Jobbar själv inom teaterbranschen som också pretty much ses på som en hobby man jobbar med och allt som lyfter kreativa och kulturella yrken är jag SÅ för!
    Sen ska det tilläggas att du Sandra verkligen sticker ut på det bästa av sett när det gäller samarbeten, du är så bra på de du gör. Kanske för att du jobbat med reklam innan eller bara för att du är allmänt smart och skärpt!

    Jess 2017-02-08 10:00:09
    Svara
  • Jättebra inlägg Sandra!
    Och det låter ju helt sjukt att sportsajter inte behöver följa samma regler som bloggar – wtf??? Så bra att du märkt det och skriver om det! Hoppas någon journalist hoppar på och skriver om det här! Så kan vi ju inte ha det!!

    Fanny 2017-02-08 09:08:25
    Svara
  • Åh vilket bra inlägg! Det känns så fint att du respekterar oss läsare? Hade nog läst din blogg ändå, men det känns så mycket mer sympatiskt så här. Kram och tusen gånger tack för bloggen din!

    Isa 2017-02-08 08:54:27
    Svara
  • Hej!
    Vilket bra inlägg du skrivit på det här ämnet reklam i bloggar. Det bästa hittills faktiskt. Jag gillar reklamsamarbeten så länge det inte blir som spam i var och vart annat inlägg. Tror många skulle behöva följa ditt råd om att tänka vad för samarbeten som är intressant för målgruppen och läsaren.
    Väldigt bra också att du tar upp det här ur en feministisk och jämställdhetsvinkel. På den punkten finns det mycket att göra.
    Självklart ska man som läsare vara krass och tänka källkritiskt till det man läser men retar man upp sig ideligen så har man ju alltid det fria valet att inte klicka in sig på bloggen. 😉
    Tack för din braiga blogg! <3
    Kram C

    Cantica blogg 2017-02-08 08:22:31 http://www.cantica.nu/
    Svara
  • Väldigt bra sammanfattat.

    Men när vi ändå talar feminism så är det (tack och lov) inte längre så att samtliga sportbloggar drivs av män. Det finns en uppsjö tränings- och sportbloggar som drivs av kvinnor och där är det precis likadant som i livsstilsbloggvärlden – det finns de som följer reglerna och de som skiter i dem 🙂

    Cykelkatten 2017-02-08 08:15:07 http://cykelkatten.cc
    Svara
  • Så himla intressant ämne! Jag tror inte kan kan minnas ett enda samarbete du gjort där det inte känts naturligt och intressant, som din vintermidsommarfest (var det med Kopparberg typ?). Alltid så genomtänkt och roligt att läsa om, och det är klart man fattar att det är nödvändigt i en ålder av Adblock osv.

    Felicia 2017-02-08 03:18:57
    Svara
  • Så bra skrivet! Tyckte redan att du gör de mest relevanta och roliga samarbetsinläggen! Det du skriver under ”Du gör inte samarbeten för din egen vinning utan för din målgrupp” är så spot on varför man snabbt tappar intresset för vissa bloggar.

    Frida 2017-02-08 00:24:23
    Svara
  • Jaaaaa, så bra skrivet! sammanfattar i stort sett alla tankar jag haft kring redaktionella samarbeten sista året. Jobbar med marknadsföring och tyvärr verkar det som om många företag idag bara är ute efter att checka av rutan ”bloggsamarbete” i sina mediaplaner utan att ens reflektera över vad ROI eller målgruppen för samarbetet är. Så otroligt få bloggare som också är kritiska mot de förslag de får från företag, du och Clara Lidström är typ de enda som jag läst om som faktiskt förklarat varför ni väljer just de samarbetspartners ni har valt och där man känner att det är hundra procent match. Stor kudos till er för det, tror verkligen att ni vinner på det i längden!

    Maria L 2017-02-07 23:14:28
    Svara
  • Jättebra skrivet!!!!

    Mikaela 2017-02-07 23:11:32
    Svara
  • Så bra skrivet Sandra! Verkligen rakt på sak och så många bloggare skulle behöva läsa det här.

    P.S. Tror du det går att fixa så många kommentarer som svarar i följd hamnar i en normal ruta och inte smalnar av? Det tar så himla stor plats.

    Du är bäst!

    Lisa 2017-02-07 23:06:09
    Svara
  • Vad menar du med sportsajter?

    Anna 2017-02-07 22:58:44
    Svara
  • Såå bra skrivet, tack! <3 har aldrig tänkt på det där med sportsajterna, verkligen sjukt!

    jessicas viktiga mål 2017-02-07 22:51:01 http://blogg.amelia.se/jessicasviktigamal
    Svara
  • Tycker detta vart ett så vettigt inlägg från en person som dels har koll på hur reklam funkar men kanske mest hur bloggare funkar. Tycker både du och Forni är duktiga på att få samarbete att vara intressant. Många bloggares samarbete känns opersonliga och helt fel för deras blogg. Tycker t.ex att sätten du gör samarbeten på alltid är läsvärda inlägg! Mycket viktig vinkel det där med att inte göra samarbeten för egen vinning. Känns som att så många glömt bort hur det funkar + att bloggläsare också har åsikter som är relevanta. Sorry för rant men kände mest TACK för att någon förstår vad alla vi läsare menar. Inget fel med reklam men gör det smidigt!! Som du alltså!<3

    Hanna 2017-02-07 22:18:10
    Svara
  • har typ inget att tillägga förutom YAAAASSS GIRL

    maria 2017-02-07 21:33:45
    Svara
  • Åh så bra skrivet! Har funderat på en del grejer själv.
    Typ det här med att reklammarkera för egna produkter (som Fornis bok). Är det ett samarbete? Att skriva om saker man själv har skapat? Förstår att det gäller för rena ”köp den till specialpris här”-inlägg, men det kan väl inte gälla alltid när produkten nämns?!
    Och också lyxsamarbeten – totalt ointressanta ju?! Hjälper väl till med att skapa fina bilder etc. Men undrar hur företaget motiverar samarbetet? Vad dom förväntar sig få ut av det rent ekonomiskt?
    Tycker att det märks ganska tydligt att du har en gedigen erfarenhet av reklam när man ser dina samarbeten, tycker du är grym på att anpassa det till bloggen/målgruppen!

    Karin 2017-02-07 21:08:01
    Svara
  • Sjukt bra inlägg. Håller med om att det måste vara relevant, annars slutar jag läsa bloggen för att det inte känns trovärdigt. Plus att jag verkligen inte förstår bloggare som – precis som du poängterar – inte lyssnar på sin egen målgrupp. Alla dessa samarbeten med svindyra klädmärken och lyxresor/lyxhotell där väldigt få människor har råd att resa med/till. Meningslöst! Fast de får ju massor med pengar såklart. Själv har jag inga samarbeten alls men om någonting dyker upp så vill jag kunna sova gott på nätterna utan att känna mig som en hycklare. Tycker för övrigt att du gör det där bra!

    Christine's Stories - Cape Town Edition 2017-02-07 21:04:20 http://finest.se/christinestories
    Svara
  • alltså din sista punkt, ingen pratar om detta – men känns så extremt relevant! det är som att eftersom bloggande/youtubande/etc är till största del kvinnligt så skulle vi inte klara av det utan fyrkantiga lagar (säger inte att lagar inte är bra, de är jättebra – men då ska de appliceras på alla). plus säg vilken sportstjärna som helst som lyfter upp att det är sponsrat innehåll i sina sociala kanaler. konsumentverkets svar på frågan om varför inte zlatan behöver märka ut sponsrat innehåll: ”för att alla vet om det”. ridå!

    Sara i Åre 2017-02-07 20:40:09 http://www.traningsgladje.se
    Svara
  • Hej!
    Orkade inte läsa artikeln men ville bara säga att du är den bloggare som i särklass är bäst på samarbeten. Bra på att markera och känns alltid äkta, typ grejjer du hade kunnat göra annars också (även om vissa saker säkert inte är det). Kanske är för att du är väldigt bra med ord som ger behålllning av alla inlägg, även de som i sak rör ämnen som kan vara mindre intressanta för mig. Fortsätt så 🙂

    Cecilia 2017-02-07 20:39:24
    Svara
  • Otroligt välformulerat inlägg!! Verkligen givande att läsa

    Emmy 2017-02-07 20:37:41
    Svara
  • Kommenterar (för) sällan, men måste ge en eloge för detta! Otroligt bra, välformulerat och genomtänkt, och visar verkligen att det går att klara balansgången mellan smart företagsamhet och service till läsarna på samma gång. Tycker som du säger att framför allt kvinnliga bloggare får kritik för detta, även när de kör med helt öppna kort och är ärliga om samarbeten – som att de ska skämmas för att de tjänar pengar på sitt yrke?!

    Lisa 2017-02-07 20:04:33
    Svara
  • Verkligen ett bra inlägg :).

    Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★ 2017-02-07 19:48:18 http://www.saramadeleine.se
    Svara
  • Petra Tungården skulle behöva läsa det här inlägget.

    SS 2017-02-07 19:36:43
    Svara
  • Intressant inlägg!

    Carro 2017-02-07 19:29:05
    Svara
  • Så bra inlägg!

    Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom! 2017-02-07 19:16:42 http://familjeliv.se/blogg/domkallarmighannes
    Svara
  • Jag har en fråga till nästa Q&A: kan du tänka dig att gå tillbaka till reklambranschen? Mer kvinnliga CDs tack.

    En fråga 2017-02-07 19:14:32
    Svara
  • så bra att du tar upp det här ämnet!

    elsa 2017-02-07 19:12:10
    Svara
  • Så himla vettigt!! Intressant att höra vad du tycker. Det ligger ju såklart även i läsarens intresse att du SKA tjäna pengar på bloggen för vi vill ju att du ska fortsätta blogga? Hoppas det kommer fungera för dig i många år framöver <3 Kram

    Alexandra 2017-02-07 18:21:24
    Svara
  • Men åh vilket bra inlägg! Tack för detta. Så viktigt och jag ställer mig bakom.

    Slow Living by Annika 2017-02-07 18:09:45 http://www.slowlivingbyannika.se
    Svara
  • Superbra inlägg!
    Och jag håller med om att folk är alldeles för duktiga på att anmäla petitesser…
    Har själv gått med i Influencers of Sweden, för jag tror verkligen på bloggandet, även om jag själv bara har det som hobby! ^^
    kram
    Emma

    emblas.se 2017-02-07 17:43:04 http://www.emblas.se
    Svara
  • Fantastiskt inlägg!!! Jättebra att du tar upp hur viktigt det är med rätt sammarbete för rätt målgrupp 🙂

    Lotta 2017-02-07 17:32:33
    Svara
  • Superbra inlägg! Tycker personligen att det är kul med samarbeten. Men det är nog för att jag bara läser bloggar där bloggarna är väldigt duktiga på att göra relevanta samarbete. Som du och Elsa tex. Fortsätt i samma stil Sandra, du är grym!!

    Ida 2017-02-07 17:11:54
    Svara
  • Hej, alltså inte för att låta mästrande (verkligen inte, ursäkta om det låter besserwissrigt://), men pluggar juridik och tentade av marknadsföringsrätt för några veckor sedan. Och vad gäller just marknadsföring finns det rätt strikta regler ex. att det tydligt ska framgå att det är reklam, vem avsändaren är osv. och speciellt när det är en yngre målgrupp (vilket en del bloggar kanske har). Men det vet du ju. 🙂 Det finns ju alltid gråzoner inom juridik och lagen tillämpas inte alltid på ett korrekt sätt, men redaktionella samarbeten som du kallar det är faktiskt reklam i lagens mening och är därför ganska reglerat. Att KO skulle behandla bloggar på samma sätt som magasin är också lite snett iom att magasin nästan alltid är skyddade enligt tryckfrihetsförordningen och bloggar inte alltid (snarare sällan) är det. Har personligen inget emot sponsrade inlägg och du gör roliga saker utav det. Älskar din blogg anyhow!!<333

    Catarina 2017-02-07 17:09:00
    Svara
    • Svar på Catarinas kommentar.

      Det här var ju väldigt intressant, varför är inte bloggar skyddade av tryckfrihetsförordningen? Och varför är de ändå ibland skyddade? 🙂

      Kristin 2017-02-07 17:45:45
      Svara
  • SÅ bra inlägg!

    Fredrikapåvinden 2017-02-07 17:03:41 http://fredrikapavinden.com
    Svara
  • Intressant, tänkvärt och väldigt bra!

    Cathinka - På vift! 2017-02-07 17:02:14 http://www.cathinkaingman.se/blog
    Svara
  • Vilket bra och lärorikt inlägg! Är inte alls insatt i detta men det var intressant att få läsa om din syn på saken 🙂

    Anna 2017-02-07 16:56:57
    Svara
  • Det är självklart att det ska vara tydligt vad som är reklam eller samarbeten. Vi lever i en medial tid där en stor del av den mediala och journalistiska verksamheten är rent av textreklam. Ni bloggare måste förstå att ni har lika mycket inflytande som en dagstidning. En blogg kan aldrig vara helt objektiv, precis som journalistik. Men att företag betalar bloggare och tidningar för att producera marknadsinnehåll åt dem är ganska skevt. Det är viktigt att sträva efter en värld där företag inte ska styra över vilket innehåll som finns på de stora mediala plattformarna. Du som bloggare kan faktiskt försöka ändra på detta. Ge inte storföretagen plats på bloggar, tidningar eller youtube. De klarar sig ändå. Sätt lite krav och producera bra och relevant innehåll. Ni bloggare har mer makt än ni tror.

    Alice 2017-02-07 16:54:41
    Svara
    • Svar på Alices kommentar.

      @alice Har du ens läst Sandras inlägg? Det är ju precis det hon skriver om.
      Plus, ”storföretagen klarar sig bra ändå”. Klart de gör. Men om du ska ha en blogg kvar att läsa måste bloggarna samarbeta med dem. Stort företag betyder inte automatiskt dåligt innehåll. Precis som Sandra redan skrivit.

      Ida 2017-02-07 17:09:29
      Svara
      • Svar på Idas kommentar.

        ja, jag läste såklart. Men tycker inte hon problematisera sin egen makt på ett korrekt sätt. Exempelvis skriver hon att hon endast gör relevanta samarbeten. Vilket jag inte tycker inte sant. Om bloggar ska skrivas på bekostnad av sämre och mer ”reklamigt” innehåll kan lika bra bloggarna dö ut, anser jag. Förstår inte hur man kan stå bakom ett samarbete med Lufthansa när man känner så fruktansvärt mycket pengar. Sandra kan väl köpa sin egna flygbiljett, eller sin egna mat. Tycker att dessa samarbetsinlägg, oavsett hur relevanta de än är, förstör trovärdigheten och bloggarnas ”själ”. Men det är bara min åsikt och vi har alla rätt att tycka olika. Som tur är för Sandra så kommer folk fortsätta läsa hennes blogg och företagen kommer fortsätta betala henne för att skriva inlägg så hon kan fortsätta leva sitt lyxliv. 🙂

        Alice 2017-02-07 17:35:06
        Svara
        • Svar på Alices kommentar.

          gå lite längre bak i arkivet och läs sandras inlägg där hon besvarar en fråga från en läsare som handlar om pengar. I kommentarerna kan du sen få tips på hur du kan ta reda på vad Sandra tar ut i lön från sitt företag (det är offentliga uppgifter, eller det fanns i alla fall öppet på den hemsidan som man kunde gå in på). Då kan du se svart på vitt att det inte är någon VD-lön hon lever på.

          elsa 2017-02-07 19:11:01
          Svara
        • Svar på Alices kommentar.

          Instämmer helt i det du skriver Alice!

          Hanna 2017-02-07 17:39:19
          Svara
        • Svar på Alices kommentar.

          Oj, såg att det blev lite fel. ”Ja, jag läste såklart. Men tycker inte hon problematiserar sin egen makt på ett korrekt sätt. Exempelvis skriver hon att hon endast gör relevanta samarbeten. Vilket jag inte tycker inte sant. Om bloggar ska skrivas på bekostnad av sämre och mer ”reklamigt” innehåll kan lika bra bloggarna dö ut, anser jag. Förstår inte hur man kan stå bakom ett samarbete med Lufthansa när man tjänar så fruktansvärt mycket pengar. Sandra kan väl köpa sina egna flygbiljetter, eller sin egna mat. Tycker att dessa samarbetsinlägg, oavsett hur relevanta de än är, förstör trovärdigheten och bloggarnas ”själ”. Men det är bara min åsikt och vi har alla rätt att tycka olika. Som tur är för Sandra så kommer folk fortsätta läsa hennes blogg och företagen kommer fortsätta betala henne för att skriva inlägg så hon kan fortsätta leva sitt lyxliv. ?

          Alice 2017-02-07 17:38:03
          Svara
          • Svar på Alices kommentar.

            ”Tycker att dessa samarbetsinlägg, oavsett hur relevanta de än är, förstör trovärdigheten och bloggarnas ”själ”.” Ok? Hur tycker du att dessa bloggare ska tjäna sina pengar då, om det inte ens spelar någon roll hur relevanta deras samarbeten är? Säljer ut sin själ… så jävla dumt att jag smäller av. Läs det här inlägget av Jonna Jinton: http://jonnajinton.se/i-arlighetens-namn/
            Hon beskriver väldigt bra och tydligt varför hon måste göra samarbeten och varför det inte betyder att hon förstör sin trovärdighet som influencer och bloggare.

            Julia 2017-02-07 18:34:26
            Svara
            • Svar på Julias kommentar.

              Asså sorry men måste ventilera ännu mer. Jag tycker att du är så girig, Alice. Du läser uppenbarligen Sandras blogg. Du tar del av hennes redaktionella innehåll. Hon underhåller dig, men du vill alltså inte att hon ska tjäna några pengar på det? Hon ska göra det för att… det är trevligt, för dig? … ??? Liksom hallå. Sandras blogg är en av de mest genomtänka jag vet gällande samarbeten. Recept, resor, kläder, allt sånt som finns här oavsett får ibland en samarbetsstämpel. För min del förlorar inte dessa inlägg sin kvalitet eller ”själ” som du uttrycker det bara för att Sandra har fått betalt. Tvärt om unnar jag gärna henne en lön så att hon kan fortsätta underhålla mig. Att hon sedan tjänar så mycket att hon kan leva i lyx är ingenting jag lägger någon värdering i, det finns massor av människor som gjort sig rika på diverse suspekta sätt medan andra kämpar hårt för nära ingenting, det är så världen ser ut.

              Julia 2017-02-07 18:42:45
              Svara
              • Svar på Julias kommentar.

                Ja, lika girig som de flesta läsare som vill ha rikligt med innehåll till inget pris.

                L 2017-02-07 20:01:01
                Svara
                • Svar på Ls kommentar.

                  Hej, igen! Ja men bra att vi har olika syn på det hela. Läser Sandras blogg ibland men inte slaviskt. Personligt är det för mig oroväckande hur okritiska ni är, inte bara mot sandra utan hela den mediala arenan. Snart kommer hela internet vara en enda stor reklamplats. Vilket är en sjukt obehaglig utveckling tycker jag.
                  Jag tycker inte vi ska kalla de samarbeten hon gör för redaktionellt eftersom det enligt lagen är reklam. Jag har genom skolan tillgång till business retriver så har kollat igenom hela hennes bokslut. Så jag vet hur mycket pengar hon tjänar. Är någon intresserad delar jag gärna med mig av inloggningsuppgifterna. Det finns andra sätt att tjäna pengar exempelvis genom skriva böcker, föreläsa och jobba för en tidning (i detta fallet Metro). Förstår att Sandra såklart vill göra samarbeten, då detta är otroligt lättförtjänta pengar. Bara för att ni gillar Sandra är hon inte en perfekt människa. Ni måste lära er problematisera och vara källkritiska. Och som sagt, tycker det är bra att ni diskuterar detta. Det betyder att frågan kommer upp på den personliga agendan.

                  Alice 2017-02-07 20:26:46
                  Svara
                  • Svar på Alices kommentar.

                    Alltså, du vet väl att det är olagligt att dela med sig av sina inloggningsuppgifter till andra? Din skola/lärosäte betalar dyra licenspengar för sina databaser och denna avgift grundar sig på antal studenter/forskare/lärare. På universitetet där jag arbetar har vi haft studenter som åkt fast efter att förlagen upptäckt att deras inloggningsuppgifter varit på vift. Du har antagligen skrivit på ett avtal att inte lämna vidare dina uppgifter i och med att du skaffat lånekort eller via student IT-konto eller dylikt.

                    Bibliotekarien 2017-02-08 00:09:05
                    Svara
                  • Svar på Alices kommentar.

                    Och en grej till, det är uppenbart att du inte hänger i kommentarsfält. Läsare är generellt INTE okritiska. Många bloggare får myycket (oförtjänt) skit för samarbeten. Det är skillnad på att vara okritisk och att inte hålla med dig 🙂

                    Annie - lättlagat vegokäk 2017-02-07 22:30:33 https://vegokak.se/
                    Svara
                  • Svar på Alices kommentar.

                    Det är en av de sjukste sakerna jag har läst. Jag ser såklart problem i denna utvekling om bloggarna inte markerar att det är reklam. Men om de gör det – vad är problemet?? Det är som vilket reklam som helst? Sen tucker jag det är läskigt hur du räknar andras pengar och uppmanar andra att kolla upp detta? Hur hjälper det mig? Det finns så många rika människor i Sverige, ska vi gå på dem? Och en annan sak – att du verkar tycka att vissa yrken är finare än andra? Som typ – skriva böcker istället för att blogga. Ok? Men om att blogga är Sandras heltidsjobb, och hon får ej köra smmarbeten, hur ska hon tjäna sin lön då? Ska hon jobba 150% istället? Så konstiga tankar du verkar ha. Seriöst?

                    Vee 2017-02-07 21:55:46
                    Svara
                  • Svar på Alices kommentar.

                    Vad är det som säger att man är okritisk bara för att man anser att det är okej för bloggare att skriva sponsrade inlägg eller inlägg som är samarbeten? Så länge det är tydligt utmärkt att det är just det ser jag inte så stora problem med det.

                    K 2017-02-07 20:44:36
                    Svara
                    • Svar på Ks kommentar.

                      För att ni inte kan problematisera Sandra för att ni gillar henne. Detta är ingen kritik jag har mot henne just utan hela bloggbranschen och alla youtubers.

                      Alice 2017-02-07 20:58:49
                      Svara
                      • Svar på Alices kommentar.

                        Gud vilken nedlåtande ton du har bara för att vi inte håller med dig. Klart man kan problematisera någon eller något man gillar (även om jag tycker att ”problematisera någon” låter väldigt objektifierande, tycker det känns mer rimligt att problematisera någons handlingar än själva personen… ).

                        K 2017-02-08 01:04:59
                        Svara
                      • Svar på Alices kommentar.

                        Just det uttrycket ”problematisera Sandra”. Vad är detta? Ska vi problematisera en person nu? Sjukt ju.

                        Vee 2017-02-07 23:08:22
                        Svara
                      • Svar på Alices kommentar.

                        alltså det är ett yrke. jag jobbar med det här. har gjort i 8 år nu. så du vet.

                        sandrabeijer 2017-02-07 21:18:00
                        Svara
                        • Svar på sandrabeijers kommentar.

                          Jadå, det vet jag att du har. Men då är frågan, räknas bara bloggande som yrke om man tjänar pengar på det? Sedan måste du väl kunna vara självkritisk. Är det verkligen rimligt att tjäna pengar på att länka till lite olika hemsidor med kläder och säga ”nu har jag jobbat”. Eller åka gratis till Tokyo och fota lite och säga ”gud vilket nice flyg”, är det att jobba? I sådana fall får du/ni förklara vad jag missförstår.

                          Alice 2017-02-07 21:27:29
                          Svara
                          • Svar på Alices kommentar.

                            Tjena Alice!

                            Jag fattar att vi har en i grunden helt olika syn på den här frågan, och jag tror inte att du kommer att låta dig övertygas, men jag vill ändå flika in med några saker.

                            1. Kritiskt tänkande är kanon, det behöver vi garrat mer av i samhället! Din kritik grundar sig dock i något som jag inte alls håller med om. Du verkar tycka att all reklam ska bort från bloggar, och det tror jag tyvärr inte alls är hållbart
                            Jag kan visserligen själv önska att det fanns en starkare kultur av att donera pengar till sina favoritbloggare, men där är vi inte ännu. Så länge bloggare lägger ner tid på sina bloggar måste cashen komma in på något sätt. Och ja, visst kan man skriva böcker och hej och hå, men det är ju helt klart något man gör utöver sin blogg. Att skriva två inlägg om dagen tar garanterat minst 20-40 h per vecka. Är det verkligen en hobby då? Att blogga är att vara skribent, fotograf, copywriter, försäljare och webbdesigner på samma gång. Tycker du att dessa yrken endast är faller under kategorin ”hobby”?
                            2. Du får ju förstås tycka att Sandra gör irrelavanta samarbeten. Har man 170 papp läsare/vecka kommer det alltid att finnas några som stör sig på det hon gör. Oavsett om det handlar om samarbeten eller bara vanliga inlägg. Om det dyker upp ett samarbete som du inte gillar så kan du ju alltid påtala det där och då och förklara exakt vad du inte tycker om det och varför. Problemet är bara att din kritik kommer från att Sandra tjänar pengar på reklamsamarbeten öht. Snabb fråga, brukar du även kritisera alla tidningar som tjänar pengar på annonser? Typ Aftonbladet, Expressen, SVD och DN? Vad anser du är skillnaden? Låt oss säga att Sandra går över till att jobba heltid för Metro. En tidning som är reklamfinansierad. Menar du på allvar då att hon blir mindre ”problematisk” (hatar detta uttryck).
                            3. Du pratar om en obehaglig utveckling. Skulle du kunna specificera närmare vad du menar? Jag tycket tvärtom att bloggbranschen blir mer och mer professionell för varje år som går. Samarbeten märks upp tydligt och nivån höjs kontinuerligt. Jag är för egen del en inbiten kapitalisthatare och jag har svårt att bekräfta din bild av den allmänna utvecklingen hos bloggar.
                            4. Det här med att samarbeten är otroligt lättförtjänta pengar…. Vad vet du om det egentligen? Har du koll på att det oftast finns en lång process bakom med möten, förhandlingar och kreativt arbete utöver själva utförandet? Bara för att något verkar enkelt betyder det inte att det är det! Timpenningen kan visserligen bli hög, men det MÅSTE den bli, för majoriteten av ens timmar som bloggare kan man inte fakturera för alls. Majoriten av innehållet gör man gratis och samarbeten måste då täcka upp för det. Ha också i beaktande att man som bloggare kan lägga mååånga timmae på att förhandla om samarbeten som aldrig blir av.
                            5. Jag gillar inte ALLS din förminskade ton mot Sandra. Du säger att hon flög till Tokyo och sen skrev ”det var nice”. Eller att hon länkar till lite hemsidor med kläder. Alltså really? Det är uppenbart att du inte är en trogen följare som har koll på hennes sätt att arbeta med reklamsamarbeten.
                            6. Måste vi verkligen problematisera alla kvinnor som inte är ”perfekta människor”? Alltså lol. Jag vill problematisera alla som tar för vana att problematisera framstående kvinnor. Kan vi inte plz börja med att problematisera typ Per Morberg?

                            Annie - lättlagat vegokäk 2017-02-07 22:27:07 https://vegokak.se/
                            Svara
                          • Svar på Alices kommentar.

                            Igen med detta? Skuldbeläggandet av enskilda för kapitalismen? Jag köper vad du säger angående reklam, och visst börjar vi likna ett avsnitt av Black Mirror. Detta är inte ett problem som är isolerat till Sverige, utan kan observeras globalt. Visst ska vi vara kritiska! Men din slutsats, att vi borde problematisera just Sandra, är orättvis och icke-produktiv. Sandra bär inte ett ansvar att förse någon med gratis underhållning. Ska vi kräva ett reklamfritt 9 till 5 så får vi väl crowd-sourcea detta på samma sätt som vi crowd-sourcar SR och SVT. Att beskylla bloggare för hur reklamindustrin ser ut är som att beskylla enskilda anställda på en oljerigg för klimatförändringarna. Alla befinner vi oss i system som vi inte är ansvariga för. Vill du ändra på systemet får du organisera dig och sikta lite högre!

                            Vad jag kan kan känna mig kritisk mot är en bloggares integritet och jag kan ibland lura på om de har haft mig som läsare i åtanke när de sagt ja till vissa samarbeten. Men det är ju astydligt att Sandra är rakryggad och bryr sig om kvaliteten på hennes inlägg, sponsrade eller inte. Håller du inte med kan du lägga din röst genom att sluta besöka bloggen. Kolla SVT! Lyssna SR!

                            Vera 2017-02-07 22:26:24
                            Svara
                            • Svar på Veras kommentar.

                              skitbra idé! Ge 10 kronor i månaden till dina favoritbloggare istället. Det är väl ett lågt pris att betala om ni nu tycker att Sandra producera så bra material.

                              Alice 2017-02-07 23:02:55
                              Svara
                          • Svar på Alices kommentar.

                            Varför skulle det inte vara ett yrke?
                            Att producera text i utbyte mot pengar, självklart är det ett yrke.

                            sara 2017-02-07 22:04:08
                            Svara
                          • Svar på Alices kommentar.

                            Det kan man ju fråga – är det rimligt att vissa youtubers tjänar så jäkla mycket pengar?Varför tjänar vissa yrken mer pengar än andra? Nej, det är kanske inte rimligt. Men det beror ju också på att det finns ett stort behov av underhållning och att vi tycks gilla det. Och även om jag själv har tyckt att pewdepie(lol, vet ej hur han stavas, kunde inte bry mig mindre, nån snubbe bara, lol) så har jag totalt ändrat syn på detta. Alla lyckas verkligen inte att tjäna pengar varken på youtube/insta/blogg. Man måste vara bra/aktuell för att kunna göra det. Och det handlar då om att ha skills. Det är ett seriöst yrke. Och man ska definitivt inte se ner på det. Däremot hade man velat lösa andra problem också-såsom lärares/sjuksköterskors lön osv. Men det löser man inte genom att utrycka hat mot rika. Eller bloggare. Jag hade så gärna velat skrika på alla mina manliga kollegor som tjänar 30% mer än vad jag gör fast vi gör samma jobb och vafan, jag är även bättre (kundnöjdhet osv). Men ingen protest där direkt. Så låt bloggarna va. Låt kvinnor tjäna pengar!!! Några borde göra det iaf. 🙂

                            Vee 2017-02-07 22:03:52
                            Svara
                            • Svar på Vees kommentar.

                              Hej, igen! Kul att ni blev så engagerade i mina kommentarer. Jag beskyller inte Sandra som person för detta. Tycker bara hon ringar in problematiken på ett bra sätt. Jag har samma åsikter kring alla människor som utnyttjar sitt kändisskap för reklam osv. Tro ni jag tycker Alex och Sigge ska tjäna så extremt mycket pengar på sin podd? Som är en enda stor reklamkampanj för dem och olika casinon. Men det var här diskussionen började så det är därför jag kommenterade här. Hur vet ni att jag inte har koll på hur det fungerar? Kanske är just det jag har och det är därför jag kan se bristerna. Jag tycker bara att det är så sjukt tråkigt att platser som var fria från reklam och spons har blivit överbelamrat av företag. Poddar och bloggar som började som en motpol till just detta. Bloggar växte fram med hjälp av amatörjournalistik som undvek från de dagliga annonsfinansierade pressen. Eller poddradion som var en demokratisering av den kommersiella och statliga radion där alla kunde komma fram. Varför ska man bara acceptera att företag allt mer inkräktar på den privata sfären. Sorry verkligen om jag har förminskat Sandras jobb. Hon är duktig på det hon gör och kul att ni tycker om att läsa vad hon skriver. Men alla behöver inte ha samma åsikt.

                              Alice 2017-02-07 22:48:12
                              Svara
                              • Svar på Alices kommentar.

                                Du undrar:

                                Varför ska man acceptera att företag ska inkräkta på den privata sfären? (obs vet ej om bloggar räknas som ”den privata sfären”)

                                Jo, för att kreatörer ska kunna få betalt. Så länge folk inte är beredda att betala för att läsa bloggar eller lyssna på poddar måste vi acceptera reklam. Annars begär du att dessa kreatörer ska jobba gratis.

                                En modell som jag gärna ser i framtiden är att man kan få betala för att ”slippa” se reklamsamarbeten, likt Spotify. Jag tycker personligen alltid att Sandras samarbeten tillför värde, men dom som tycker att det är förkastligt kan ju få betala bort det istället. Men som sagt, vi är inte riktigt där ännu 🙂

                                Annie - lättlagat vegokäk 2017-02-07 23:20:07 https://vegokak.se/
                                Svara
                                • Svar på Annie - lättlagat vegokäks kommentar.

                                  Ni får väl ställa lite krav! Precis som tidningsbranschen bör ställa krav. Helt sjukt med alla annonser i dagstidningen som förstör läsupplevelsen och trovärdigheten. Med privatsfär menar jag att man konsumerar detta individuellt och att reklamen anpassas efter målgruppen för att kunna sälja ännu mer. Tänk Google osv 🙂

                                  Alice Hermansson 2017-02-07 23:28:09
                                  Svara
                                  • Svar på Alice Hermanssons kommentar.

                                    Tidningsbranchen är verkligen i ett svårt läge ekonomiskt, med läsare som har vant sig vid att journalistik ska vara gratis och där prenumeranterna mest består av äldre. Så de har inte heller den maktposition som man kan tro – tvärt om är landets mediekoncerner beroende av annonsintäkter för att kunna producera både papperstidningar och digitala nyheter.

                                    Givetvis är detta problematiskt av många skäl, men förutsätt inte att makten att välja ligger hos bloggarna eller ens hos landets större mediebolag i det här fallet om det inte ska ske på bekostnad av deras överlevnad. Som det ser ut nu saknas det en klockren finansieringsmodell för nya digitala medier vilket gör att reklam blir ett nödvändigt ont som ställer krav på både lagstiftare, media och influencers för att inte läsarna ska bli vilseledda. Samtidigt måste även vi konsumenter ompröva vårt förhållningssätt till gratiskulturen på nätet om det ska vara realistiskt att slippa reklamfinansierade produkter.

                                    Väldigt bra skrivet av Annie från Vegokäk också, håller med henne fullt ut!

                                    Amanda 2017-02-08 18:01:43
                                    Svara
                                  • Svar på Alice Hermanssons kommentar.

                                    Men jag tycker att det ställs ganska höga krav! Som sagt, du ska se kommentarsfälten i samband med samarbeten. Jag tycker ju alltså att Sandra gör bra och relevanta samarbeten. Det betyder inte att jag vill köpa allt, men jag tycker alltid att hennes samarbeten ger något slags mervärde till oss som är hennes målgrupp – och det är för mig definitionen för ett bra samarbete 🙂
                                    God natt!

                                    Annie - lättlagat vegokäk 2017-02-07 23:45:03 https://vegokak.se/
                                    Svara
          • Svar på Alices kommentar.

            Fast hon skulle ku inte kunns tjäna någrs pengar om hon inte gjorde samarbeten? Din logik fungerar inte.

            Emma Hällbacka 2017-02-07 18:26:54 http://emmahallbacka.com
            Svara
            • Svar på Emma Hällbackas kommentar.

              Men hur tjänar du pengar? Jobbar? Går i skolan? Att tjäna pengar på sin hobby är ingen rättighet. Dessutom trodde jag Sandra var författare och copywriter. Bloggare är verkligen inget yrke. Sandra har ju skrivit böcker, hon föreläser och dsssutom
              Betalar Metro ut pengar till henne. Det tjänar hon väl
              Pengar på iaf? Bloggen är ju främst en reklamplats för henne själv och inte en annonssida för Lufthansa, kungsörnen och Ica? Eller har jag fel?

              Alice Hermansson 2017-02-07 20:33:01
              Svara
              • Svar på Alice Hermanssons kommentar.

                Vad menar du med att ”bloggare är verkligen inget yrke”?

                K 2017-02-07 20:42:15
                Svara
                • Svar på Ks kommentar.

                  Det är inget yrke. Det är en hobby som vilken som helst.

                  Alice 2017-02-07 20:45:30
                  Svara
                  • Svar på Alices kommentar.

                    Newsflash: något som är en hobby för någon kan vara ett yrke för någon annan. Många har exempelvis musik som ”en hobby som alla andra”. Andra gör det professionellt. Nu är jag hård mot dig, men du verkar sannerligen ha noll koll vad det innebär att blogga. På riktigt, jag uppmanar dig att testa själv! Skriv 12 relevanta inlägg/vecka varje dag, året runt, så kan du se hur mycket ”hobby” det är.

                    Annie - lättlagat vegokäk 2017-02-07 22:36:08 https://vegokak.se/
                    Svara
                    • Svar på Annie - lättlagat vegokäks kommentar.

                      Jag skriver nog mer än så i mitt yrke! Men tack för uppmaningen

                      Alice 2017-02-07 22:52:43
                      Svara
                      • Svar på Alices kommentar.

                        Åh herrejösses. Kom till kommentarsfältet för att hylla Sandras inlägg men plötsligt blir jag istället lite rädd, alltså har ingen något yrke längre?? Jag med min tatueringsverksamhet – inget yrke? Min pappa som bygger motercyklar och reparerar bilar på ett företag likväl som hemma för skojs skull- är han arbetslös nu eller hur går det till när en hobby inte kan vara ett yrke. Allt kulturellt, konstnärer, moderedaktörer, arkeologer, apputvecklare, snickare… inget yrke?

                        Emilia Westerström 2017-02-08 11:50:10 http://emiliawesterstrom.se
                        Svara
                      • Svar på Alices kommentar.

                        Ja och där har du då också nyckeln: i ditt yrke. Du skriver inte så mycket som hobby gissar jag på? 🙂
                        Och obs, det är ej mängden text, utan det är förstås mängden relevant innehåll som räknas. Som gör att 170 000 läser hennes blogg vecka efter vecka.

                        Annie - lättlagat vegokäk 2017-02-07 23:07:23 https://vegokak.se/
                        Svara
                        • Svar på Annie - lättlagat vegokäks kommentar.

                          Hej! Förlåt om jag var nedlåtande. Ibland blir man lite väl inte i sina tankar. Ja, men självklart, bloggar är jättebra och kreativt. Men jag ser en tendens som jag tycker är osund. Mycket adlinks och samarbeten. Sandra är säkert duktig på detta och mer ärlig än de flesta. Men måste ändå påpeka att just säga ”hur ska jag kunna tjäna mina pengar utan Samarbeten”, jag tror verkligen det hade gått. Bloggar har kanske en mindre fin status just på grund av all reklam osv. Det är ju upp till er bloggare att bryta mönstret och göra något bra av er makt.

                          Sen vet jag inte vad du anser är relevant. Det är högst subjektivt. Hoppas allt går jättebra för dig! Du ser ut att ha en väldigt fin blogg 🙂

                          Alice Hermansson 2017-02-07 23:23:22
                          Svara
                          • Svar på Alice Hermanssons kommentar.

                            Tack! Jag kan meddela att jag inte tjänar inte en spänn på den, jag går snarare tusentals spänn back på den. Så överväger att lägga ner till hösten! Trots att jag själv älskar att driva den och trots att den uppskattas av många. Det blir liksom inte hållbart att plöja ner 20 h/vecka helt obetalt. Som det är nu ÄR det svårt att hitta andra inkomstkällor än samarbeten. Inte för att jag tkr att samarbeten är av ondo.

                            Annie - lättlagat vegokäk 2017-02-07 23:41:37 https://vegokak.se/
                            Svara
                  • Svar på Alices kommentar.

                    Vem är du att bestämma vad ett yrke är? Såklart en blogg kan vara ett yrke. Många saker kan vara både hobby och yrke. Träning, matlagning, keramik, whatever. Du är väl ingen allsmäktig yrkes-Gud?

                    J 2017-02-07 21:21:11
                    Svara
                  • Svar på Alices kommentar.

                    Varför menar du att det inte är ett yrke?

                    Hanna Marie K 2017-02-07 21:16:34 http://hannamariefiddeli.blogg.se
                    Svara
  • Jag behöver AKUT hjälp!!! Du är så klok och fin + verkar ha levt så mycket och därför kanske kan ge mig svar. Så problemet handlar (ofc) om en kille.. Han verkar vara så himla smart, omtänksam, rolig och SNYGG. Och dessutom verkar han tycka detsamma om mig. Vi har skrivit så mycket till varandra de senaste dagarna (genom tinder, där vi fick kontakt) och så fort det plingar till i mobilen pirrar det i hela kroppen. Han är den första som fått mig att faktiskt känna något sen det tog slut med mitt ex i slutet av sommaren. Det har varit så JÄVLA mörk och jag blir helt till mig av tanken att ligga tätt intill någon… honom. Så nu till problemet. Han är 20, jag är 17. På min tinder står det att jag är 18 (pga reglerna) o han verkar dessutom tro att jag går i trean på gymnasiet och inte ettan. Jag har hitintills försökt undvika frågan om min ålder men det känns som om det är fel… fan!!.. han tror ju att jag är närmre honom i ålder än vad jag är, tänk så tappar han intresse när han inser att jag bara är 17! Så min fråga är till dig. Ska jag ”spela med”, fortsätta att undvika eller berätta. Jag menar, egentligen, är det så relevant? Ett år hit och ett år dit? MEN är det ens möjligt att en kille som läser på universitetet kan tänka sig att ligga tätt intill en tjej från gymnasiet?? Snälla behöver verkligen råd! Går lite under..

    Puss och tack för allt fint du skriver

    Felicia 2017-02-07 16:52:23
    Svara
    • Svar på Felicias kommentar.

      Of course kan en universitetselev bli kär i en gymnasieelev! Som du säger snackas det ju inte om en jättestor skillnad heller. Men jag skulle nog försöka berätta sanningen så fort du kan, för lögner kan vara en större deal breaker än åldersskillnad.

      Kör hårt, good luck och woho kärlek!!

      Vera 2017-02-07 22:31:45
      Svara
    • Svar på Felicias kommentar.

      lägger mig i trots att jag ej är sandra. men ja, säg bara som det är!! Tänk själv om du skulle träffa nån i flera månader som sen säger att hen ljög om sin ålder, även om det bara skulle vara ett års skillnad så skulle du ju bara eh…. wtf vem som ljuger om sånt???? Nästa gång det kommer upp kan du ju bara lite chill säga ”aa men du fattar väl att jag e 17 hehe woops jag antog att du visste”. Och är typ helt hundra på att han inte skulle bry sig om din ålder alls. känns som att det med ålder är något bara tjejer tänker på medan killar är lite mer whatever om det (så länge hon inte e nyfödd typ)

      maria 2017-02-07 21:41:58
      Svara
  • TACK Sandra för ett otroligt bra och viktigt inlägg och tack för att du lyfter oss och vårt arbete! 🙂

    La Linda / Influencers of Sweden 2017-02-07 16:24:53 http://influencersofsweden.se
    Svara
  • Jag förstår verkligen inte problemet som diskuteras flitigt…KO överskattar ju verkligen reklamens och bloggares makt känner jag..själv har jag ALDRIG köpt en produkt för att en bloggare säger att det är bra och är det reklam på tv byter jag kanal. Har inga problem alls med att bloggare ”säljer ut sig”, klart som tusan att bloggare ska mjölka företagen som är villiga att betala för att kunna blogga som jobb, det är bara att scrolla förbi då jag personligen inte kommer betala för att läsa bloggar.

    Hanna 2017-02-07 16:24:27
    Svara
    • Svar på Hannas kommentar.

      Självklart leder företagens samarbeten med bloggare till att de säljer mer produkter. Det är ju därför de betalar. Sandra får betalt för att marknadsföra produkten till oss. Varje gång en bloggare uppmanar oss att använda en rabattkod är det ett sätt att koppla vårat köp till bloggen => bloggaren kan visa att hen verkligen ökat försäljningen.

      Jag använder ganska ofta bloggar som köpråd. Egentligen borde alla konsumera mindre men det är en annan sak.

      sara 2017-02-07 21:55:56
      Svara
  • Så himla bra inlägg och ett bra komplement till artikeln du blev intervjuad för (som också den var bra)! Kan verkligen skriva under och hålla med i allt du lyfter här, både som bloggare/influencer och läsare.

    Det är spännande att vara med i den här förändringen inom branschen och det ska bli roligt att se vad som sker framöver, jag tror det kommer gå fort nu, både när det gäller regler och företags förståelse för hur allt det här fungerar.

    Rania {Rowan Tree} 2017-02-07 16:16:27 https://www.rowantree.se
    Svara
  • SUPER!

    Anna María 2017-02-07 16:01:51 http://dnilva.se
    Svara
  • Hej! Oerhört snyggt och informativt inlägg!

    Jag har en fråga gällande bloggarnas ”öde”. Tror du att bloggen kommer dö ut? Jag är sugen på at starta en blogg..såhär 12 år senare, men min Instagram har börjat bli rätt stor. (13 tusen följare och en procent på 8-9% like per bild). Jag har en engagerad följarskara och tycker det är oerhört roligt.

    Har dock fått höra att det inte är lönt för bloggen kommer dö ut och man HELT ska satsa på video.

    Vad tycker du?

    josefina 2017-02-07 15:57:00
    Svara
  • Täbkte bara säga agt jag tycker detta var så bra och vettiga tankar!

    Hanna 2017-02-07 15:56:51
    Svara
  • Så relevant och intressant du skriver om detta, din blogg är ju verkligen on point när det gäller samarbeten (också) – det känns verkligen aldrig störande, invaderande eller påtvunget här hos dig.
    Stör mig något enormt på när bloggare totalt byter tonläge när de ska göra REKLAAAM, och liksom måste krysta fram precis allt som är fantaaastiskt med produkten – som om man verkligen måste sälja sin själ för att omtala en produkt.

    Jag är språkkänslig och klarar bara att följa bloggare som har bra språk och en egen och konsekvent ’ton’ – och intressant innehåll såklart. Följer en blogg pga genomtänkt språk och intressanta tema, vackra bilder, ofta vettiga tankar om livet och mat (delvis grundat i bloggarens ätstörningshistorik) och många supergoda matidéer baserade på goda råvaror etc – men fick chock häromdagen när ett långt hyllningsinlägg var tillägnat en dietshake… med formuleringar som:
    ”Det är en lång lista vitaminer i innehållsförteckningen.” (jag kollade innehållsförteckningen som också bestod av saker som kaliumsalter av ortofosforsyra, natriumsalter av ortofosforsyra, ferrolaktat/jernlaktat, zinksulfat, kopparsulfat, mangansulfat, kaliumjodid, natriummolybdat, natriumselenit, kromklorid – jag vet inte, men det låter inte som ’middag’ för mig..)
    ”Ni fattar det praktiska med dessa snygga små tetror?” (denna människa kan omöjligt verkligen tycka det..)
    ”Och att sörpla i sig en framför datorn funkar också. Inga mer smulor i tangentbordet!” (känns, eeeh, härligt..?)
    ”Jag har testat och de är så pass söta att sockerbehovet stillas ganska omgående” (personen har skrivit MASSOR om att komma ur sockerberoende och goda alternativ till sötsaker)

    Personen svarar ofta på kommentarer och jag läser delvis också pga intressanta följare och diskussioner i kommentarfältet – på detta inlägg är det 0 kommentarer. Jag skrev ett par som inte godkänts.. Känns bara så himla märkligt, och lite sorgligt.

    Intressant tema och härligt med er som klarar att låta det tillföra både er och bloggen mervärde!

    S 2017-02-07 15:48:43
    Svara
    • Svar på Ss kommentar.

      Jag fick också sån himla dålig smak i munnen av det. Blev så förvånad över NOLL kommentarer – för det är verkligen värt att diskutera, rent principiellt – men det kändes som att det bara skulle bli fel att skriva en kommentar där, att det skulle tolkas som ett illvilligt påhopp (eller raderas, tydligen) Tycker Sandra skriver och reflekterar intressant om det här, däremot.

      hanna 2017-02-07 20:03:04
      Svara
    • Svar på Ss kommentar.

      Vet vilken blogg du menar, hon heter samma som mej 🙂
      Var hemskt att se det inlägget, och extra med tanke på hennes bakgrund med ätstörningar!

      Sandras samarbeten är verkligen inget man stör sej på, de är ALLTID roligt och intressant gjorda och lockar mej alltid till iaf nyfikenhet- inte alltid köp men nyfikenhet. Medan andras samarbeten är mer att man blir irriterad för det är så kasst gjort. Typ, tror du jag går på det där? konstigt man kan bli så irriterad, har verkligen full förståelse för att man vill ha samarbeten.
      Men gillar verkligen alla Sandras så tummen upp för det!

      Sara 2017-02-07 16:17:10
      Svara
      • Svar på Saras kommentar.

        Ja, det är den bloggen – så obehagligt. Och märkligt när någon som diskuterar skilsmässa, terapi, livsval, barn och allt däremellan inte vill ha någon form för dialog under dessa inlägg..

        S 2017-02-07 22:14:58
        Svara
  • Yaaaaay vill jag ropa! Vad bra skrivet, förklarat och påpekat! 🙂 Så många bra poänger. Och kul att du lyfter Influencers of Sweden, tror det är en särskilt bra portal för typ ALLA bloggare men framför allt de som är nya och undrar hur saker och ting egentligen fungerar.

    Jenn - forever abroad 2017-02-07 15:47:10 http://jennifersandstrom.se
    Svara
  • Så himla himla intressant att läsa om. Läste en juridikkurs i höstas (pluggar till Webbredaktör) och då var det en grupp som fick analysera en av Sveriges största inredningsbloggar ur ett informationsjuridiskt perspektiv; där fanns en hel del att anmärka p just för att det var så dåligt uppmärkt. Asbra inlägg!

    Nastasja 2017-02-07 15:40:38 http://nastasjathor.com
    Svara
  • Sjuuuukt bra inlägg. Håller med om allt!

    Och alltså – riktlinjer (lagar!) måste förtydligas, och inte genom att enstaka (unga, kvinnliga) bloggare jagas och döms för att statuera någon form av exempel.

    Lisa / livet från den ljusa sidan 2017-02-07 15:39:07 http://livetfrandenljusasidan.se
    Svara
  • Hejja, hejja! Vettigt och bra skrivet om reklam ju!
    Jag och en kompis har precis börjat blogga, och har än så länge inte så mycket tankar på annonser, samarbeten och så, men är så tacksam över att du skriver om sånt här och hjälper oss andra<3

    För övrigt var du den första blogg jag började läsa och fortfarande läser = bra betyg!

    Lennart 2017-02-07 15:26:51 https://coffeeandlipstick.blog/
    Svara
  • så otroligt bra inlägg sandra, såklart 😉

    Linn 2017-02-07 15:26:17 http://linnwiberg.se
    Svara
  • GUD vilket bra inlägg! Så intressant! Jag pluggar juridik och det här skulle jag vilja skriva examensuppsats om.

    Hej hej 2017-02-07 15:20:07
    Svara
  • Förstår vad du menar med lyxresorna, men tänker ändå att det skulle vara okej om man gjorde det en eller två gånger per år? Säg t.ex. att du skulle få en resa till New York eller Tokyo, det är inte ett så stort avsteg från ditt varumärke känner jag. Eller dricka dyr champagne istället för prosecco 🙂 eller om du skulle få en dyr väska, med tanke på att du ändå har en del märkesgrejer. Men så å andra sidan följer jag rätt många ”lyxbloggare”, så jag blir inte upprörd över att se att nån har mer fina saker (som vissa verkar bli). Jag ser det som inspirerande. En av sakerna jag gillar med din blogg är just att du njuter av det som är fint i livet.

    Anna 2017-02-07 15:13:50
    Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      jo självklart, inget är svart och vitt, menar absolut inte att rese-samarbeten med flyg inte är relevanta. självklart kan dom vara det. det handlar snarare om att som bloggare stanna upp och tänka efter.

      sandrabeijer 2017-02-07 15:18:00
      Svara
  • Verkligen intressant det där med att samarbeten är för läsaren och inte för bloggaren (apropå lyxresor etc.). Men jag tror att jag, om jag var en bloggare som fick såna roliga och lyxiga erbjudanden, skulle ta såna roliga erbjudanden som lyxresor eller liknande. Vilken fantastisk möjlighet! Men det påverkar ju trovärdigheten om det är helt galet. Om jag var Miljökämpe-bloggare och tog ett privatjet på semester typ. Men om man tänker bort trovärdigheten så tänker jag att samarbeten är lite som när man som bloggare får presenter, eller t ex skriver ut ”På min önskelista just nu” och sen poff(!) så står ett bud utanför dörren med just de skorna, den skjortan eller vad det nu kan vara. Bloggen ger fördelar som jag hemskt gärna också skulle vilja ha 🙂 Kör på alla bloggare säger jag!

    Sofi 2017-02-07 14:54:25
    Svara
    • Svar på Sofis kommentar.

      Det handlar ju inte om att bloggarna gör fel som tar emot dessa resor. Det handlar om att företagen gör reklam som inte når rätt målgrupp 🙂

      N 2017-02-07 18:40:31
      Svara
  • What? Hur kommer det sig att Michaela Forni ska märka ut sammarbete med förlaget när hon skriver om sin bok, men man kan sitta i läsfåtöljen hos SVT 2 (som inte ens ska göra reklam) och prata om sin nya roman, varje vecka? Och tidinigar och teveprogram kan prata om nya filmer, utan att proklamera att det är i sammarbete med producenterna? Som om inte inte alla intevjuer om böcker var en del av förelagens marknadsföring. Snacka om att dela upp i finkultur och fulkultur och sätta helt olika spelgreger, riktigt mossigt och världsfrånvänt. Reklamhantering i olika kanaler är jätteviktigt, i synnerhet när det vänder sig till de riktigt unga, men det måste vara vettigt.

    Tove 2017-02-07 14:53:16
    Svara
  • Dina reklaminlägg är alltid relevanta, snygga och känns ofta till och med mer genomtänkta än de typiska ”dagens outfit”-inläggen (som jag såklart också uppskattar).
    Om jag får önska lite reklaminlägg så skulle det vara lite skönhetsgrejer. Det är så kul med smink, hår, peruker o.s.v.
    Tips bara om du ska ragga samarbeten! 😀

    Sandra 2017-02-07 14:53:07
    Svara
  • SÅ BRA att du tar upp detta! Jag kan skriva under på vartenda ord!

    Annie - lättlagat vegokäk 2017-02-07 14:51:42 https://vegokak.se/
    Svara
  • Sjukt bra inlägg Sandra! Intressant att ta del av lite tankar kring samarbeten från ditt håll. Känns som att det inte pratas som mycket om det annars mer än just det negativa. Håller absolut med om att ditt interail samarbete var toppen!! Massa kramar till dig

    Ida 2017-02-07 14:41:28
    Svara
  • YES YES YES SÅ BRA

    Flora 2017-02-07 14:40:53 http://flora.metromode.se
    Svara
  • Så himla bra inlägg! Så klokt och vettigt.

    Matilda 2017-02-07 14:22:08
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!